Apeldoorn heeft zelfbewoningsplicht nodig

Door Privé: Ties Stam op 26 november 2020

Op de raadsvergadering van 26 november 2020 diende PvdA Apeldoorn samen met CDA, CU, VSP, SP en PvdD een motie in om het college van B&W op te roepen om de (juridische) mogelijkheden te onderzoeken van het invoeren van een zelfbewoningsplicht bij het kopen van een woning in onze gemeente. De motie is aangenomen en behelst het volgende:

Constaterende dat:
-Het aantal woningen dat gekocht wordt om te verhuren, het zogenaamde ‘buy to let’, alleen al tussen 2009 en 2017 is gestegen van gemiddeld 2% naar gemiddeld 5%;
-Het aantal individuele eigenaren met verschillende woningen in het bezit is toegenomen;
-De huizenprijzen fors stijgen; de afgelopen drie jaar met gemiddeld bijna 8% per jaar;
– Middeninkomens en starters niet kunnen concurreren met kapitaalkrachtige beleggers en een woning in Apeldoorn voor deze groepen zo minder bereikbaar wordt;

Overwegende dat:
– Koopwoningen voor starters en middensegment bedoeld zijn voor onze inwoners
en niet voor beleggers;
-Een zelfbewoningsplicht ervoor zorgt dat de koper een verplichting heeft om zelf in de woning te gaan wonen en dat deze clausule ervoor zorgt dat een woning niet aangeschaft kan worden om te verhuren (‘buy to let’);
-In mei 2020 minister Ollongren bekend heeft gemaakt dat gemeenten in buurten waar ze dit nodig vinden de zogenaamde ‘opkoopbescherming’ kunnen invoeren.

Vragen wij het college van B&W:
Te onderzoeken of het juridisch mogelijk is en aan te geven welke stappen moeten worden ondernomen om de volgende zaken te realiseren:
-Bij nieuwe koopwoningen, te realiseren op grond van de gemeente,
standaard in de voorwaarden een zelfbewoningsplicht met kettingbeding op te nemen;
-Bij nieuwe projecten op grond van private partijen, indien juridisch
mogelijk, een zelfbewoningsplicht met kettingbeding op te nemen in een anterieure overeenkomst;
-Het invoeren van de ‘opkoopbescherming’, zodat het ook mogelijk is een zelfbewoningsplicht in te voeren voor bestaande bouw;
-De resultaten aan de gemeenteraad kenbaar te maken, zodat de raad kan besluiten of deze zaken (of delen er van) ingevoerd dient te worden.

De motie is aangenomen en de wethouder heeft toegezegd in het eerste kwartaal van 2021 de resultaten van het onderzoek aan de gemeenteraad voor te leggen.

Wil je meer lezen over de nut en noodzaak van zelfbewoningsplicht? Lees dan dit artikel van Omroep Gelderland met een interview met PvdA fractievoorzitter Ties Stam: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/6508193/Gemeenten-pakken-huisjesmelkers-aan-We-willen-Randstad-taferelen-voorkomen

En bekijk het bijbehorende filmpje: https://omroepgelderland.bbvms.com/p/default/c/4024154.html

Of lees dit artikel: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/6513313/Apeldoorn-neemt-huisjesmelkers-onder-de-loep

Met dank aan alle mede indieners en de partijen die ons gesteund hebben.

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam