Uitvoering motie ‘Plassen of niet plassen’

Door Chris Schouten op 23 mei 2022

De fracties van Wij Apeldoorn en de PvdA Apeldoorn hebben schriftelijke vragen gesteld wat betreft de uitvoering van de motie ‘Plassen of niet plassen, dat is de vraag!’ welke op 12 maart 2020 is aangenomen door de gemeenteraad (met 25 stemmen voor & 10 stemmen tegen) mede ingediend door GemeenteBelangen, D66 en 50Plus. Een jaar later, op 29 maart 2021, heeft de PvdA-fractie schriftelijke vragen gesteld wat de stand van zaken is omtrent de uitvoering van deze motie. Het antwoord kwam eind april 2021 en houdt kortweg in dat de gemeente bezig is met een inventarisatie van de huidige toiletmogelijkheden en waar uitbreidingen hiervan wenselijk en noodzakelijk zijn. In het najaar 2021 komt het college van B&W met de resultaten van haar onderzoek terug bij de gemeenteraad. Lees hier de antwoorden in detail. Inmiddels zijn we een jaar verder en is de toegezegde inventarisatie niet het afgelopen najaar teruggekoppeld.

Op de website van In de buurt Apeldoorn treffen wij een artikel aan, gedateerd 19 mei 2022, waarin is aangegeven dat via Facebook en Instagram Apeldoorners is gevraagd wat ze graag anders zouden zien in de Apeldoornse winkelcentra. Uit deze navraag kwam onder meer dat inwoners van Apeldoorn graag meer openbare toiletten in het centrum als in de wijkcentra zien. Blijkbaar voorziet de gemeente Apeldoorn nog steeds niet voldoende in een toch nadrukkelijk gevoelde – primaire – behoefte.

Bovenstaande leidt bij ons tot de volgende schriftelijke vragen aan het college:

1. Kan het college aangeven of het – in het algemeen – de wenselijkheid van de voorgestelde norm nog steeds onderschrijft, namelijk dat binnen een loopafstand van 500 m openbaar toegankelijke toiletten bij winkelcentra en drukke voetgangersgebieden bereikbaar moeten zijn? Gaat het college de norm van 500 meter voor 2023 realiseren, zoals in de aangenomen motie van 12 maart 2020 vermeld?

2. Het college zou in het najaar van 2021 de raad nader informeren. Klopt het dat dit niet is gebeurd? Zo ja, waarom niet?

3. Heeft de door het college toegezegde inventarisatie plaatsgevonden?

– Zo ja, is de inventarisatie beschikbaar? Wanneer is het college voornemens deze beschikbaar te stellen aan de raad, inclusief voorstellen voor de vervolgaanpak?

– Zo nee, waarom niet? En wat is dan nu het vervolg?

4. Kan het college aangeven wat er wel is gedaan én wat er in de planning is om te gaan doen?

 

Zodra we de antwoorden op bovenstaande vragen binnen hebben, zullen we u daarvan op de hoogte stellen.

UPDATE juni 2022: Naar aanleiding van het indienen van de schriftelijke vragen, heeft De Stentor PvdA fractievoorzitter Chris Schouten geïnterviewd. Het artikel kunt u hier lezen.

UPDATE (2) juni 2022: De antwoorden op onze vragen zijn binnen. Kortweg zegt de gemeente: “Het algemene beeld over Apeldoorn is dat op de meeste drukke plekken overdag binnen 500 meter een openbaar bruikbaar toilet te vinden is, maar ook dat er nog veel verbeterd kan worden aan de vindbaarheid, de beschikbaarheid in de avonduren en voor mensen die rolstoelafhankelijk zijn.” Wat betreft de vindbaarheid wijzen wij u op een gemeentelijke website met openbare toiletten in fietsenstallingen.

PvdA Apeldoorn blijft in de gaten houden in hoeverre de huidige knelpunten o.a. vindbaarheid, beschikbaarheid in de avonduren en rolstoel toegankelijkheid door de gemeente worden aangepakt.

Chris Schouten

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten