Door Privé: Ties Stam op 13 maart 2015

PvdA stelt schriftelijke vragen aan college van B&W over mega-supermarkt i.r.t. detailhandelsbeleid

In de Stentor van woensdag 11 maart 2015 werd melding gemaakt van een voorgenomen realisatie van een mega-supermarkt aan de Vlijtseweg. Dit kwam voor velen, ook voor ons, als een donderslag bij heldere hemel. Nog onlangs heeft de Raad het verzoek afgewezen om ‘maatwerk’ toe te passsen voor bijna 4.000 m2 supermarkt in het kantoor- en bedrijvengebied aan de Geurtseweg, omdat het niet past bij onze detailhandelsvisie, waarin we een fijnmazige winkelstructuur in onze gemeente nastreven. Ook de aanvraag voor een (wijk)supermarkt op de Westpoint locatie gaf veel discussie, maar het versterken van de (toekomstige) fijnmazige winkelstructuur en de beschikbare marktruimte, vooral in West, gaf uiteindelijk de doorslag om het proces voor maatwerk verder toe te passen. Bij de behandeling van deze zaken is de in 2011 verleende vergunning voor een mega-supermarkt aan de Vlijtseweg nimmer vermeld en is hiermee dus geen rekening gehouden.

Naar onze mening haalt een (solitaire) mega-supermarkt van 4.000 m2 onze detailhandelsvisie onderuit.

Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van de PvdA de navolgende schriftelijke vragen aan het College van B & W gesteld:

1. Waarom is bij de behandeling van de aanvragen voor het ingang zetten van het proces voor maatwerk voor supermarkten aan de Christiaan Geurtsweg en Westpoint hier geen melding van gemaakt, terwijl andere (voorgenomen)plannen, die van mindere impact zijn, wel werden vermeld?
  2. Blijft een eenmaal verstrekte vergunning jarenlang ‘valide’, ook als er al die tijd geen realisatie plaatsvindt?
  3. Is de realisatie van een mega-supermarkt aan de Vlijtseweg onontkoombaar, of zijn er nog mogelijkheden om dit te verhinderen?
  4. Is het College met ons van mening dat een realisatie van een solitaire mega-supermarkt de fijnmazige winkelstructuur van Apeldoorn bedreigt en de detailhandelsvisie op losse schroeven zet?
  5. Zijn er meerdere van dergelijke zaken, die tegenstrijdig zijn met vastgestelde visies en nota’s?

Bekijk hier de schriftelijke vragen op de website van de gemeenteraad.

Namens de Partij van de Arbeid.

Ties Stam

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam