Recentelijk bereiken ons berichten dat inwoners vinden dat zij lang moeten wachten op een eerste afspraak met een WMO-consulent in onze gemeente.
Twee voorbeelden:
A) Een zoon wil een traplift aanvragen voor zijn ouders. Vier maanden na telefonsich contact met het loket vindt de intake thuis plaats.
B) Een mevrouw heeft huishoudelijke hulp nodig. Het intake gesprek vindt plaats 5 maanden na het telefonische contact met het WMO-loket. Tijdens het gesprek geeft mevrouw aan ook bijzonder vervoer nodig te hebben. Hiervoor dient zij opnieuw te bellen met 14055 en een afspraak te maken met een ander loket. Wachttijd hiervoor nier bekend.
Deze signalen baren ons zorgen. Derhalve heeft de PvdA Apeldoorn de volgende vragen voor het college van B&W.
1. Bent u met het ons eens dat de wachttijden in bovengenoemde voorbeelden te lang zijn?
2. Herkent u deze voorbeelden?
3. a. Zo nee, wat zijn volgens u de wachttijden in bovengenoemde voorbeelden voor een intakesprek voor een traplift en huishoudelijke hulp?
b. Zo ja, zijn deze wachttijden incidenten of structureel?
4. Zijn er het afgelopen jaar klachten van clienten binnengekomen over te lang ervaren wachttijden? Zo ja, hoe lang betroffen die wachttijden?
5. En wat zijn de oorzaken van de lange wachttijden?
6. Heeft het College stappen gezet om de wachttijden te verkorten cq. is het college voornemens te zetten om de wachttijden te verkorten?
7. In het tweede voorbeeld wordt duidelijk dat men voor verschillende WMO-voorzieningen niet bij één consulent terecht kan. De PvdA ziet dit als een onwenselijke situatie. Zeker als er opnieuw een wachttijd tussen zit. Welke mogelijkheden ziet het College om dit eenvoudiger te maken voor de clienten? M.a.w. één loket en één consulent voor alle WMO vragen.
We zijn benieuwd naar de antwoorden en houden u hiervan op de hoogte.
Martine Berends en Chris Schouten, PvdA Apeldoorn