PvdA wil bezuinigen samen met Apeldoornse inwoners en organisaties

Door Chris Schouten op 15 juli 2024

“Nieuw-voor-Oud doen wij samen! De raad was aan zet, nu het college.”

“Hoewel niet alle voorstellen die ons na aan het hart liggen de instemming van de meerderheid van de raad kregen, kijk ik toch terug op een geslaagde raadsvergadering over de ombuigingsmaatregelen in kader van Nieuw-voor-Oud”, aldus PvdA Apeldoorn fractievoorzitter Chris Schouten.

Belangrijk voor PvdA Apeldoorn was dat het participatietraject dat wij met onze inwoners en maatschappelijke organisaties zijn gestart, nog niet is afgerond. Daarom hebben wij een motie ingediend met medewerking van VVD Apeldoorn, die raadsbreed werd aangenomen. “Wij moeten de inbreng van inwoners en organisaties serieus nemen”, aldus Chris. Het College heeft nu huiswerk om de verschillende ideeën en voorstellen te beoordelen op hun haalbaarheid en uitvoerbaarheid en de ruimte om deze in de MPB 2025-2028 of in de Voorjaarsnota 2025 te verwerken. “Nieuw-voor-Oud doen wij samen!” is dan ook de titel van de betreffende motie. De raad was aan zet, nu het college. Resultaat hiervan zien wij bij de behandeling van de Meerjaren Programma Begroting 2025-2028, in het najaar.

(Tegen) vermindering budget culturele instellingen

Een van de amendementen waarvoor wij de handen niet op elkaar kregen bij de raad was het schrappen van de vermindering van het budget culturele instellingen. Zoals zo vaak als er wordt gevraagd, waarop zou je kunnen bezuinigen, dan komt de culturele sector in beeld. Ook bij de discussie over Nieuw-voor-Oud was dit weer het geval. De sector wordt weer in het defensief gedrukt. “De waarde van cultuur vraagt om een stabiele verankering in ons gemeentebeleid. En dat moeten we niet steeds weer hoeven uit te leggen”, aldus Chris Schouten. Apeldoorn geeft al minder hieraan uit dan andere, vergelijkbare gemeenten. Cultuur is een belangrijke factor in de persoonlijke ontplooiing, maar heeft ook waarde in sociaal, economisch en – in deze tijd van de opkomst van radicaal rechts – ook in politiek opzicht. Winston Churchill zou gezegd hebben, even vrij vertaald: “Als we besparen op cultuur, waar vechten we dan nog voor?” Blijkt hij niet gezegd te hebben, maar het is wel waar.

Bekijk hier het filmpje met de introductie van het amendement tegen vermindering budget voor culturele basisinstellingen.

Dekking uit verwacht rekeningresultaat 2024

Vorig jaar is bij de Meerjaren Programma Begroting 2024-2027 (MPB) een voorschot genomen op het resultaat van 2023. Destijds is €22,5 miljoen van het verwachte rekeningresultaat 2023 ingezet als dekking voor de uitgaven in de MPB.

Wel, “wat vorig jaar kon, kan nu ook”, aldus Chris. De huidige omstandigheden verschillen niet zodanig van vorig jaar. Dus waarom het verwachte resultaat voor 2024 niet als dekking ingezet bij de MPB 2025-2028.

Wat schetst onze verbazing de meerderheid van de raad ging hiermee niet akkoord. Inzet van dit resultaat kan een groot aantal ombuigingen voorkomen. Het zou ons niet verbazen dat het college ons in het najaar zal verrassen en deze mogelijkheid niet onbenut laat. Met meer dan grote belangstelling wachten wij nu de MPB 2025-2028 af.

NB. Kijk hier de pitch over de benodigde bezuinigingen terug, die Chris donderdag 4 juli 2024 gaf.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten