Hoe zit het nu met Luchthaven Teuge?
De laatste tijd is de luchthaven Teuge regelmatig in het nieuws geweest, met name de verontrusting over toename van geluidshinder. Hoe komt dit en wat is er gebeurd of veranderd?
De meeste verwarring en verontrusting is ontstaan door een fout van het ministerie van I&M (Infrastructuur en Milieu). Vanaf 2010 zijn namelijk niet meer het aantal vliegbewegingen bepalend voor het toegestane volume, maar wordt dit gemeten aan de hand van de geluidsruimte. Dit is het totaal aan geluid dat geproduceerd mag worden. Hieraan gekoppeld kan dan wel berekend worden om hoeveel vliegbewegingen het dan ongeveer gaat. Bij de omzetting door het ministerie is in 2010 een fout gemaakt bij de omzetting van de geluidsruimte en het aantal vliegbewegingen, waardoor er sprake is van 160.000 vliegbewegingen in plaats van 80.000. Ter vergelijking, in 2015 waren er zo’n 44.000 vliegbewegingen op Teuge.
Er wordt een nieuw luchthavenbesluit voorbereid, waarvoor een Milieu Effect Rapportage (MER) opgesteld moet worden. Dit zal in 2018 worden afgerond, waarna eind 2018 een nieuw luchthavenbesluit wordt opgesteld. De toekomstplannen van Teuge voorzien in een groei, dat uiteindelijk tot 72.000 tot 87.000 vliegbewegingen kan leiden (dit is inclusief een eventuele verhuizing van zakelijke vluchten van Lelystad naar Teuge). Er wordt echter, ook door Provincie en gemeente Apeldoorn, uitgegaan van de geluidsruimte die momenteel overeenkomt met 80.000 vliegbewegingen.
Het lijkt mij voor omwonenden van belang dat vooral de geluidshinder beperkt blijft. Een instrument hiervoor is de geluidsruimte, die is dan veel belangrijker dan het aantal vliegbewegingen. Je kunt beter 40 zweefvliegtuigen of vliegtuigen met elektrische motoren per uur hebben, dan 10 vliegtuigen met turboprop motoren en de bijbehorende geluidshinder. Door te sturen op geluidsruimte, dwing je de luchthaven en zijn gebruikers ook tot het verduurzamen en verhinderen van geluidsoverlast. Overigens gaat luchthaven Teuge uit van een jaarlijkse groei van 2%, en gezien het aantal vliegbewegingen de laatste jaren, is het uitgesloten dat die 160.000 vliegbewegingen ooit bereikt zal worden, voordat het nieuwe luchthavenbesluit dat in 2018 wordt vastgesteld.
Bovenstaande is van ons voldoende reden om ons achter het standpunt van het college te scharen, omdat we allemaal (omwonenden, college en raad) hetzelfde willen, geen toename van toegestane geluidshinder.
Ties Stam
Raadslid en vice-voorzitter van de PvdA Apeldoorn