Per 1 januari 2021 zal naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Wet Inburgering van kracht worden. Door deze wet zal er weer een ‘decentralisatie’ plaatsvinden en worden gemeenten verantwoordelijk voor de nieuwe wet. Dit betekent dat in 2020 de voorbereiding moet plaatsvinden, zowel met betrekking tot beleid, inkoop en budgettering (begroting).
Om inzicht hierin te krijgen heeft het ministerie van SZW een procesbeschrijving van de inburgeringsketen opgesteld en is er door DIVOSA een Model Plan Van Aanpak voor gemeenten ontwikkeld.
De gemeenten zullen een rol spelen bij de volgende zaken:
● afnemen van de brede intake
● vaststellen van het PIP (Plan Inburgering en Participatie)
● aanbieden van een leerroute (3 leerroutes mogelijk)
● bieden van maatschappelijke begeleiding
● (financieel) ontzorgen van de inburgeraar
● starten van het participatieverklaringstraject (PVT)
● aanbieden van de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP)
● toezien (en eventueel handhaven) op naleving van inspanningsverplichtingen
Niet alleen de primaire processen – beleid en bijbehorende financiën – maar ook de secundaire processen – werkprocessen en ICT-systemen, communicatie en voorlichting en informatievoorziening – zullen opnieuw moeten worden vorm gegeven. Er wordt in het Model Plan van Aanpak uitgegaan van een start met de voorbereiding in het eerste kwartaal van 2020 en voor opname in begroting van de voorjaarsnota. Dit omdat er tijd nodig is voor o.a.:
- het maken van beleidskeuzes (Beleidskader, lokaal of regionaal),
- vaststellen van een eventuele verordening (inzagetermijn etc.),
- regelen van inkoop (aanbesteding?, inbesteden?, GR? etc.) voor de 3 mogelijke leerroutes,
- aanpassen van ICT-systemen (voor 6 maanden ‘financiële ontzorging’, koppelingen met andere systemen zoals TVS Taakstelling Volg Systeem van COA, etc.)
Wij hebben zodoende de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W:
1. Is er reeds een start gemaakt met de voorbereidingen op deze nieuwe wet? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de stand van zaken en de planning weergeven?
2. Op welk moment en op welke wijze kan de raad betrokken worden bij de beleidskeuzes en beleidskader?
3. De overheveling naar gemeenten gaat waarschijnlijk wederom gepaard met een bezuiniging. Volgens de huidige wetgeving zijn de kosten gemiddeld € 8000,- per inburgeraar en met de nieuwe wet gaat de rijksoverheid uit van € 6000,- per inburgeraar. Landelijk dreigt een gat van 40 mln. Wordt dit in de Voorjaarsnota meegenomen?
In afwachting van de antwoorden, verblijven we.
Ties Stam
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn