Door Chris Schouten op 4 december 2017

Schriftelijke vragen betreffende belemmeringen van personen met een handicap

PvdA Apeldoorn heeft het college van B&W enkele schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van het uitkomen van een rapportage van het College voor de Rechten van de Mens over de naleving van het VN-verdrag handicap in Nederland 2017 1. In deze rapportage wordt kortweg geconcludeerd dat het Verdrag onvoldoende wordt nageleefd op terreinen zoals onderwijs, werk, toegankelijkheid en wonen. In Nederland wonen minstens twee miljoen mensen met een beperking die veel belemmeringen ervaren op verschillende leefterreinen.

Op 13 december 2006 hebben de Verenigde Naties het ‘Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap’ 2 (verder: Verdrag) aangenomen. Op 14 juni 2016, bijna tien jaar later, heeft Nederland dit Verdrag geratificeerd en dat betekent dat de overheid haar wetten en beleid moet toepassen in overeenstemming met het verdrag.

“Mensen met een beperking hebben het recht zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Net als ieder ander. Dit recht is vastgelegd in het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (VN-verdrag handicap), dat per 14 juli 2016 in Nederland geldt.” 3

Het Verdrag biedt handvatten om de positie van mensen met een beperking te verbeteren, sterker te maken. Dit Verdrag gaat over alle terreinen van het leven, zoals onderwijs, werk, toegankelijkheid en wonen. Het Verdrag verplicht de overheid te zorgen voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen en keuzevrijheid heeft, wel aangeduid met inclusieve samenleving. De rechter moet bij zijn beslissingen op genoemde levensterreinen rekening houden met dit Verdrag. Het College voor de Rechten van de Mens houdt toezicht op de uitvoering van het Verdrag. Op 1 december 2017 heeft dit College een rapportage aan minister Hugo de Jonge van VWS aangeboden.

‘Niet de handicap veroorzaakt problemen maar de wijze waarop onze samenleving is ingericht’. Adriana van Dooijeweert, College voor de Rechten
van de Mens.

In de rapportage is aangegeven: ‘Hoewel het onderzoek naar de ervaren knelpunten niet representatief is, geeft het wel een beeld van waar mensen met een
beperking op verschillende momenten tegenaan lopen.’

In het licht hiervan stelt PvdA Apeldoorn het college B&W de volgende vragen:

1. Heeft het College van B&W kennis genomen van de rapportage van het College voor de Rechten van de Mens dat 1 december jl. is aangeboden aan de
    minister van VWS?
  2. Herkent het College van B&W zich in het beeld van de knelpunten waar mensen met een beperking tegenaan lopen, zoals geschetst in de rapportage?
  3. Is het College van B&W het eens met hierboven geciteerde uitspraak van mevouw Van Dooijeweert van het College voor de Rechten van de Mens? Zo
    ja, hoe geeft het College van B&W hieraan gevolg? Zo nee, waarom niet?
  4. Kan het College van B&W aangeven welke inspanningen het heeft gepleegd in kader van naleving van het Verdrag en welke resultaten er al het afgelopen
    jaar zijn geboekt?
  5. Kan het College van B&W aangeven welke van de aanbevelingen 4 zij wel en
    niet gaat opvolgen?

Chris Schouten,
Raadslid PvdA Apeldoorn

Voetnoten:
1 College voor de Rechten van de Mens. Rapportage VN-verdrag handicap in Nederland 2017, 1 december  2017.
2 www.vnverdragwaarmaken.nl/VN-Verdragtekst.pdf/VN-verdrag inzake de rechten van personen met
een handicap, Nederlandse vertaling, september 2007.
3 https://www.mensenrechten.nl/beperking/nl/node/1

4 Idem noot 1, pp.41-42.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook