Zorgen over afschaffing reserve sociaal domein door nieuwe college

Door Privé: Ties Stam op 20 mei 2018

In de weken voorafgaand aan het vaststellen van dit akkoord, werd ons voorgehouden dat er een visie zou komen over Apeldoorn in 2030 met daarbij het beleid in hoofdlijnen.

Vol verwachting dan ook dit akkoord gelezen. Wat blijkt echter, behalve het overeind houden van de strategische doelen die al eerder zijn geformuleerd, Comfortabele gezinsstad, Ondernemende stad en Toeristisch toplandschap en wat ‘knip-en-plakwerk’ uit het vorige akkoord (beken: hemelwater wordt neerslag. Jeugdzorg: bureaucratie wordt dossiers) staan er hoofdzakelijk container-begrippen in en worden er in de meeste gevallen geen hoofdlijnen geschetst. Wel vermelden van ‘gerichte keuzes’, maar niet vermelden welke keuzes.

Voorbeelden: Voor jongvolwassenen zijn tijdig passende huizen beschikbaar. Wat betekent dit voor de komende 4 jaar?

Cultuur: Hele alinea’s wat de coalitie ervan vindt, maar wat gaan ze eraan doen?

Ook nog gezocht naar wat positieve zaken, om niet alles negatief te laten klinken en het volgende gevonden:
Duurzaamheid niet als rode draad, maar als 4e strategisch doel. Prima, dit wordt een grote opgave voor de komende periode.

“Kinderen mogen niet door financiële beperkingen belemmerd worden om te gaan sporten”. Top! (maar hoe?)

“Om sporten voor iedere Apeldoorner mogelijk te maken, ook voor wie beperkingen heeft, inventariseren wij alle sportaccommodaties op toegankelijkheid”. Zijn wij blij mee, maar alleen met inventariseren maak je het nog niet toegankelijk.

Verder ontbreken er ook nogal wat zaken. Nergens iets specifieks over armoedebeleid, minimabeleid, kwetsbare groepen kunnen vinden. Wat algemeenheden over het sociaal domein. Waarschijnlijk ter compensatie wordt wel een keer of 10 de ‘menselijke maat’ genoemd, maar niet voor welke mensen en welke maat.
Daarbij genoemd: een warm hart en een uitgestoken hand.
Dan denk je, als die hand maar niet leeg is.
Maar bij het lezen van de financiële paragraaf wordt die uitgestoken hand duidelijk: die wordt uitgestoken om een greep te doen in de kas van het sociaal domein!

– De hogere rijksvergoeding ter compensatie voor de loon- prijs- en volume verhoging van het sociaal domein vloeit naar de Algemene Reserve.
– De reserve voor het sociaal domein wordt afgeschaft.
– De buffer voor tegenvallers wordt ook opgeheven ten gunste van de Algemene Reserve.
– Er wordt geen rekening gehouden met de volumetoename in het sociaal domein, vooral in de jeugdzorg, dat door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten toch als hoog risico wordt aangemerkt.
– Er wordt geen rekening gehouden met het nadeel op de sociale werkvoorziening, terwijl toch al bekend is dat daar tekorten ontstaan.

Als er dus tekorten in het sociale domein ontstaan, zie dan maar weer middelen uit de Algemene Reserve te krijgen. Dan gelden de volgende regels: Eerst binnen het eigen domein, dus bezuinigen en/of schrappen van zaken. En als aanvulling vanuit de Algemene Reserve dan nog nodig is, geldt volgens het akkoord als uitgangspunt voor het financiële beleid dat de prioriteiten van het akkoord leidend zijn
Uit het akkoord blijkt niet dat het sociale domein bovenaan het lijstje prioriteiten staat!

Dit akkoord geeft zorgen om de toekomst voor wat betreft het sociale domein.
Als bij de meicirculaire blijkt dat er extra geld wordt toegekend voor bijvoorbeeld armoedebestrijding, wordt dit dan ook ‘geplunderd’ voor de Algemene Reserve?

PvdA zal dan ook, via presidium, PMA’s willen agenderen over jeugdzorg en de overige zaken uit het sociale domein, want deze onderwerpen zijn, in ieder geval voor ons, belangrijk genoeg om dit verder uit te diepen en met elkaar te bespreken om meer inhoud te geven dan de oppervlakkigheid van dit akkoord.

Helaas dus in dit akkoord geen visie, weinig hoofdlijnen en zorgen om het sociale domein. Het is meer een wensenlijstje hoe men Apeldoorn in 2030 graag ziet, maar niet op welke manier dit gerealiseerd kan worden. Uiteindelijk zal het in de komende tijd gaan over de concrete voorstellen en plannen van deze coalitie in plaats van alleen maar mooie woorden en volzinnen.

De PvdA Apeldoorn zal zich, zoals men van ons gewend is, ook deze periode constructief opstellen en uitgaan van de inhoud, maar blijven waken voor het sociale stelsel dat al bereikt is en wat verder verbeterd kan worden.

Ties Stam
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor