Wonen in Apeldoorn – blog van Marga Jonkman

Door Marga Jonkman op 4 december 2017

In de aanloop naar een nieuwe woonvisie die in begin 2018 vastgesteld moet worden, heeft de PvdA de volgende punten geadviseerd:

• Het is heel belangrijk om voldoende betaalbare woningen te hebben. De slagingskans, de passendheid (een gezin in een eengezinswoning bijv.) en de doorstroming moet omhoog. We worden hiervan regelmatig op de hoogte gehouden.
  • De eis binnen de gehele nieuwe woningbouw is: 35% goedkoop, 45% middelduur, 20% duur. Dit staat ook in de plannen en daar zijn we heel blij mee. De PvdA wil dit graag per project invoeren en niet Apeldoorn breed. Om het risico van opschuiven te vermijden.
  • Door passend toewijzen moet er veel differentiatie in de woningen zijn. Dus per wijk veel verschillende soorten huizen; goedkoop, middel en duur door elkaar. Dat kan natuurlijk niet van vandaag op morgen, maar uiteindelijk is dit een belangrijk lange termijn doel.
  • Ook voor zorgwoningen geldt: zorg voor voldoende zorgwoningen die zoveel mogelijk verspreid zijn over de stad. Zorg voor voldoende opstapwoningen. Dit bevordert ook de doorstroming in de instellingen. En krijg je bijv. meer ruimte voor crisisopvang voor onze zwerfjongeren.
  • Wat betreft de duurzaamheidsmaatregelen: er is al veel opgestart. De woningbouwcorporaties doen ook veel. We hopen dat ze de mogelijkheid krijgen om veel meer te investeren in energiebesparende maatregelen bij hun woningen. En zo korting kunnen krijgen op de verhuurdersheffing, die zij aan het Rijk moeten betalen. Uiteraard zonder dit door te berekenen in de huur.

Ook de nieuwe prestatieafspraken met de corporaties hebben we gezien. Dankzij de inbreng van de huurdersbelangenverenigingen zijn dit mooie sociale afspraken geworden. We steunen de verenigingen van harte.

Woningbouw in de dorpen
Voor de nieuwe plannen in de dorpen wordt vooral inzet op goedkope koop woningen, middel dure huur en zorgwoningen. We zien in de plannen dat er enigszins verschil is tussen de verschillende dorpen, maar deze richting komt vaak terug. In de dorpen is wel gebouwd in de afgelopen jaren, maar vooral dure woningen. Dit kan goed zijn voor de doorstroming (van een goedkoop naar duurder huis) maar de praktijk is vaak weerbarstiger dan dat. Vooral de starters in de dorpen moeten de kans krijgen om met Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) aan de slag te gaan. Er is veel enthousiasme daarvoor in bijvoorbeeld Hoenderloo.

Bouwen in Beekbergsebroek (?)
Tot slot is ook het plan van de VVD aan de orde gekomen om 2.500 woningen in Beekbergsebroek te bouwen. De PvdA is (net zoals alle andere partijen) tegen. We vinden dat er binnen de grenzen van de snelwegen (A1/A50) nog genoeg ruimte is om te bouwen. Zowel in Zuidbroek en Groot Zonnehoeve als in allerlei braakliggende terreinen in de stad, herstructurerings- en transformatie gebieden, met behoud van voldoende ruimte en groen. Ook als we de Apeldoornse waarden van veel groen en laagbouw behouden is er genoeg plek (minstens 2.500 woningen). Wij zien het plan van de VVD eerder als een campagnestunt en zullen er niet in meegaan.

Marga Jonkman
Fractievoorzitter en lijsttrekker PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman

Waar ben je naar op zoek?