Door Marga Jonkman op 16 september 2014

Winkels open op zondag?

De PvdA Apeldoorn heeft in haar verkiezingsprogramma 2014 – 2018 het volgende staan:

‘Ook vinden we dat vanaf 2014 er meer koopzondagen kunnen komen en een grotere vrijheid voor ondernemers met betrekking tot de openingstijden.’

Wij willen graag gebruik maken van de mogelijkheid die er in de wet is gekomen. We willen Apeldoorn de 21e eeuw intrekken. De confessionele politieke partijen in de Gemeenteraad zijn fel gekant tegen het vrijgeven van de openingstijden op zondag. Zij hechten sterk aan hun zondagsrust en stellen alles in het werk om dit te voorkomen.

De PvdA vindt dat iedereen van de zondag moet genieten op zijn eigen manier. Als je niet wil winkelen, dan blijf je lekker thuis. Wij horen van werknemers verschillende dingen; de één is blij met werken op zondag, de ander vindt het waardeloos. Veel winkeliers zijn positief omdat wij in Apeldoorn met de binnenstad een belangrijke toeristische functie vervullen. Recreatief winkelen is voor veel toeristen (en zeker als het weer even niet mee zit) een uitje. En supermarkten klagen al jaren over het lotingsproces; wie mag wel en wie mag niet op zondag open?

In Apeldoorn zijn we geleidelijk aan steeds meer van onze burgers gaan verwachten en laten we meer verantwoordelijkheid bij hen. Het is de trend van deze tijd. Daar staat ook minder betutteling en minder knellende regels door de gemeente tegenover. Op gebied van ruimtelijke kwaliteit maken we grote sprongen, maar bijv. ook op het gebied van welzijn en zorg waar we volgend jaar nog een extra slag in gaan maken. Niet iedereen is daar onverdeeld gelukkig mee. Het is ook moeilijk en spannend, dat loslaten. De PvdA bewaakt het proces van de decentralisaties dan ook zorgvuldig en nauwkeurig. Het is juist dit punt waarover ik me zo verwonder; waarom leg je als Gemeenteraad steeds meer verantwoordelijkheid bij de burger/ondernemer en juist op dit punt niet?

Uiteindelijk is er een initiatiefvoorstel ingediend door D66, Groen Links, PvdA, VVD en Leefbaar Apeldoorn met de bedoeling om een proces in te gang te zetten om te komen tot een gewijzigde winkeltijdenverordening. Hiermee wordt beoogd te komen tot een regeling waarbij winkeliers zelf hun keuze kunnen bepalen waar het openings- en sluitingstijden betreft. Het gaat dan in feite om het aanpassen van een artikel in de verordening. Voor de liefhebbers, zie ook de website. De uitkomst van dit proces hoeft niet perse te leiden tot elke zondag open. Het zou ook bijv. sterk seizoensgebonden of om de week open kunnen. Ook dat willen wij niet bepalen.

Er is donderdagavond 25 september een hoorzitting van mensen die hier iets over willen zeggen. En vervolgens gaat het College aan de slag met het maken van een raadsvoorstel, etc etc. Uiteindelijk moeten we de verordening aanpassen en dan kan het in werking treden. De PvdA hoopt van harte dat het in januari 2015 geregeld is.

Bekijk het Initiatiefvoorstel winkelsluitingstijden

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman