We gaan beginnen…

Door Privé: Ties Stam op 28 mei 2018

Geen woorden, maar daden!
Na een periode van campagne, verkiezingen, reces, coalitieonderhandelingen en algemene beschouwingen gaat nu het ‘echte werk’ weer van start! Na een periode van beloftes, goede voornemens en mooie woorden wordt het nu weer tijd voor daden. Dat is tenslotte waarvoor wij in de gemeenteraad zitten, zaken realiseren waar de Apeldoorners wat aan hebben. Zoals ik in mijn beschouwing over het coalitieakkoord al zei, maken wij ons zorgen om het sociale domein, dat er karig afkomt, ondanks alle mooie volzinnen die erin staan.

De komende tijd zal moeten blijken of Apeldoorn zijn sociale gezicht zal blijven houden en verbeteren, of dat er hard geknokt moet worden om minimaal te behouden wat er al bereikt is. De kabinetsplannen dreigen mensen met een arbeidsbeperking, die nu nog het minimumloon verdienen, te korten, zodat zij onder het minimumloon moeten werken en geen pensioen opbouwen of geheel verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid (loondispensatie).

De gemeente Apeldoorn heeft al samen met 39 andere gemeenten (G40, de 40 grootste gemeenten), evenals de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Cedris (Vereniging van participatie- en re-integratie organisaties) en vele andere organisaties en partijen via brieven het kabinet laten weten dat dit een heilloze weg is. Wij zullen moeten afwachten wat de plannen uiteindelijk worden, maar de PvdA Apeldoorn zal bij de behandeling van de MPB (Meerjarenbegroting) voorstellen indienen om dit lokaal zoveel mogelijk te ‘repareren’, waarbij de extra gelden die eventueel nodig zijn, niet ten koste gaan van andere minima- en armoederegelingen die we hebben, zoals de kidskaart en het sociale vangnet.

Daar bovenop komt dan nog het ballonnetje dat de fractieleider van de VVD in de tweede kamer, onlangs heeft opgelaten: bijstandsgerechtigden worden gekort op hun uitkering en kunnen stapje voor stapje weer op het sociale minimum komen door aan te tonen hoe ‘nuttig’ ze zijn. Waarschijnlijk wil de VVD de partij zijn die dan bepaald wat nuttig is. De tweedeling tussen arm en rijk wordt steeds duidelijker!

De komende 4 jaar zal ons team het beleid op het gebied van wonen (betaalbare en kwalitatief goede woningen voor iedereen) en het sociale domein, met specifieke aandacht voor minima- en armoedebeleid, (jeugd)zorg en uiteraard werk en inkomen niet alleen nauwlettend volgen en waar nodig proberen bij te sturen, maar ook zelf met initiatiefvoorstellen komen. We hebben een ijzersterk team, met raadsleden die tot op het bot zijn gemotiveerd, maar ook met fractievertegenwoordigers van hoge kwaliteit, die nu al door andere partijen geroemd worden.

Met daarnaast nog een gemotiveerd en actief Ondersteuningsteam, gaan we een opbouwperiode in, die over 4 jaar zijn vruchten zal afwerpen!

Ties Stam
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor