PvdA steunt Real-X

Door Privé: Ties Stam op 29 september 2018

Deze week ontving skatepark Real-X een brief van B&W met een onthutsend bericht. Geen extra subsidie en de ingezette bezuinigingen vanaf 2015 worden voortgezet, zodat deze bezuiniging ook in 2019 wordt voortgezet, waardoor de subsidie in 2019 met € 5.000,- wordt verlaagd.

Deze brief is gestuurd als reactie op het ‘burgeradvies’ van Piet Bijl en Bert de Regt, dat in juni aan het college is aangeboden. Dit advies kwam eigenlijk tot stand door de vragen die door PvdA, D66 en GroenLinks in een raadsvergadering aan het college. De toenmalige wethouder antwoordde toen dat het college er alles aan zou doen om Real-X niet om te laten vallen. Hij gaf ook een advies aan de raad: schakel mensen in met expertise om Real-X te adviseren en bij te staan. Dat is toen ook gedaan en de heren Bijl en de Regt hebben het ‘Apeldoorns Burger Advies Skatepark Real-X’ in juni opgeleverd, met diverse aanbevelingen, zowel voor Real-X als voor college en gemeenteraad.

Zowel in dit Burgeradvies als door vele fracties in de gemeenteraad wordt (werd?) onderkend dat Real-X een groot maatschappelijk belang dient. In een brief aan de gemeenteraad stelt het college echter dat het om een vtijetijdspark gaat en geen opdracht heeft van de gemeente.

Het college gaat nu volledig voorbij aan de opvang en begeleiding van jongeren die anders tussen wal en schip kunnen vallen en ruimte biedt aan jongeren met autisme.

Het is zeer wrang dat dit gebeurt met dezelfde portefeuillehouder financiën als in november 2017, die er ‘alles aan zou doen’ om Real-X niet om te laten vallen.

Het werk van Real-X is van groot preventief belang. Als jongeren ontsporen zijn de kosten vele malen hoger dan een subsidie aan activiteiten die preventief werken, nog afgezien van de waarde die het heeft voor jongeren, jeugdigen met autisme en scholen die gebruik maken van Real-X. De PvdA Apeldoorn heeft zich altijd al ingezet voor deze organisatie, die is blijven draaien, ondanks tegenslagen en 4 verhuizingen, door de onvoorwaardelijke inzet met hart en ziel van de betrokken medewerkers en de vrijwilligers.

De PvdA zal bij de behandeling van de begroting (MPB 2019 – 2022) een amendement indienen, waarbij de inzet is om duidelijkheid te krijgen voor de komende jaren. Een echte reële structurele oplossing, zodat niet elke keer het water tot aan de lippen komt en men afhankelijk wordt van politieke keuzes. Het college stelt wel dat er geen organisaties worden gesubsidieerd maar activiteiten die bijdragen aan het gemeentelijk beleid, maar activiteiten worden nu eenmaal door organisaties uitgevoerd. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld topsport, denk maar aan het EK Beachvolleybal of voor de KNWU t.b.v. baanwielrennen in Omnisport. Hier werd veel geld aan uitgegeven (waar we het overigens mee eens waren),maar ook de activiteiten van Real-X verdienen ondersteuning, dat tenslotte direct ten goede komt aan Apeldoornse jongeren.

Ties Stam, Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam