Schriftelijke vragen over toename dakloosheid

Door Chris Schouten op 23 augustus 2019

Op 23 augustus 2019 maakte het Centraal Bureau van de Statistiek bekend dat het aantal daklozen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar tussen 2009 en 2018 is toegenomen van 17.800 naar 39.300. NB. Het aantal daklozen tussen 18 en 30 jaar is in deze periode zelfs verdrievoudigd, evenals het aantal daklozen met een niet-Westerse achtergrond. In het NOS Radio 1 Journaal deelde staatssecretaris Paul Blokhuis mee dat hij zich is rot geschrokken en voegde hieraan toe: “We zouden ons moeten schamen dat we er in zo’n rijk land niet in slagen om mensen een fatsoenlijk dak boven het hoofd bieden.” In een artikel in het AD (www.ad.nl/binnenland/aantal-daklozen ) worden zeven oorzaken van de verdubbeling van het aantal daklozen in tien jaar tijd vermeld. Op nummer 1 staat hier: te weinig goedkope woningen. Deze berichtgeving roept bij de PvdA de volgende vragen op:

1. Heeft het college kennis genomen van deze berichtgeving? Zo nee, waarom niet?

2. Hoeveel daklozen kent Apeldoorn dit moment?
a. Totaal aantal;
b. Aantal tussen 18 en 30 jaar;
c. Aantal met niet-Westerse achtergrond?

3. Bent u het eens dat te weinig goedkope woningen één van de belangrijkste oorzaken van deze verdubbeling is?
a. Zo ja, bent u voornemens actief meer goedkope woningen te bouwen?
Zo ja, wat houdt dat voornemen dan concreet in?
Zo nee, waarom niet en welke maatregelen treft u dan om het maatschappelijk probleemvan dakloosheid op te lossen?
b. Zo nee, wat is c.q. zijn volgens u dan de belangrijkste oorzaken?
Welke maatregelen bent u voornemens om deze oorzaken aan te pakken?

4. In de berichtgeving van het AD wordt gemeld dat woningbouwcorporaties goedkope woningen willen afbreken c.q. verkopen.
a. Is hiervan in de gemeente Apeldoorn ook sprake?
b. Acht u dit wenselijk in het licht van de problematiek van dakloosheid?
Zo ja, waarom? En hoe denkt u dan dit probleem op te lossen?
Zo nee, wat gaat u hieraan dan doen?

5. Bestuursvoorzitter van het Leger des Heils, Cornel Vader, wil dat het mogelijk wordt om (sociale) huurwoningen te mogen delen met meerdere huishoudens.
a. Vindt u dit een mogelijke maatregel?
Zo ja, wat gaat u doen om deze maatregel te realiseren?
Zo nee, waarom niet?

6. In de berichtgeving wordt gemeld dat de opvanglocaties overvol zitten. Is de opvanglocatie in de gemeente Apeldoorn ook overvol?
a. Zo ja, denkt het College erover deze uit te breiden?
b. Zo nee, wat zij de vooruitzichten voor de komende jaren van het gebruik van deze vangnetvoorziening?

7. Godfried Engbersen, lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, wijst op gaten
in het bijstandsbeleid. Dit komt onder meer tot uiting in de grotere vraag naar voedselbanken.
Onderschrijft het College deze waarneming?
a. Zo ja, is het College voornemens wijzigingen aan te brengen in het bijstandsbeleid?
Zo ja, welke?
Zo nee, waarom niet?
b. Zo nee, welke waarneming hebt u ten aanzien van het bijstandsbeleid?

We houden u op de hoogte wanneer de antwoorden binnen zijn en welke vervolgstappen we evt. zullen nemen.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten

Waar ben je naar op zoek?