Door Martine Berends op 25 juni 2018

Schriftelijke vragen: Integratie Syrische vluchtelingen verloopt moeizaam

Recentelijk is een onderzoek door het Sociaal en Cultureel Planbureau verricht onder Syriërs die tussen 1 januari 2014 en juli 2016 een verblijfsstatus hebben gekregen. Uit dit onderzoek blijkt dat de sociaaleconomische integratie moeizaam verloopt: 90 procent zit in de bijstand, de deelname aan het onderwijs is laag en de meesten moeten nog voldoen aan de inburgeringsplicht.

Naar aanleiding hiervan heeft de PvdA fractie de volgende vragen voor het college van B&W:

1. Bent u bekend met het genoemde onderzoek?
  2. Hoe staat het met de sociaaleconomische integratie van Syrische statushouders in Apeldoorn?
  3. Welke inburgeringsinspanningen worden er door de gemeente ondernomen en heeft u het idee dat dit afdoende is?
  4. Wordt er extra aandacht besteed aan vrouwelijke statushouders, bijvoorbeeld om hen aan een baan te helpen of onderwijs te laten genieten?
  5. Wat vindt u van de genoemde aandachtpunten voor beleid en ziet u mogelijkheden om deze toe te passen op de Apeldoornse situatie?

In de Volkskrant stond een artikel over dit onderwerp.  Klik hier voor het artikel.

Namens de PvdA-fractie,

Martine Berends & Chris Schouten

Martine Berends

Martine Berends is sinds 2017 actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Daarvoor heeft zij zich 6 jaar ingezet voor de afdeling als secretaris van het bestuur. Martine richt zich met name op de ‘harde portefeuilles’ zoals ruimtelijke ontwikkeling, duurzaamheid, wonen en veiligheid. Namens de PvdA nam zij deel aan de raadswerkgroep Energietransitie. In het dagelijks