PvdA Apeldoorn stemt niet in met begroting 2019-2022: “veel onderzoeksgeld en kletsgeld”

Door Privé: Ties Stam op 20 november 2018

Nadat op 8 november de Algemene Beschouwingen aan bod waren (zie artikel “Geen gezeik, Iedereen rijk”), was het op 15 november de beurt aan de besluitvorming. Voordat er een besluit over de Meerjaren Programma Begroting (MPB) kon worden genomen, moesten er eerst besluiten genomen worden over 20 amendementen en 35 moties. Het werd een lange zitting van 14:00 tot 00:30 uur.

Zoals op 8 november al gezegd, staat de begroting vol mooie woorden over de ‘sociale stad’, maar werden die niet ondersteund door daden. Om dit wat recht te trekken hadden wij 4 amendementen en een paar moties.

Één van de zaken die het sociaal domein betreffen, is een bezuiniging op de kwaliteits- en activeringscoaches. Voor 2019 en 2020 wordt het huidige niveau afgebouwd en kunnen er maar 375 in plaats van 500 mensen geholpen worden. De jaarlijkse kosten hiervoor bedragen € 71.000 en € 115.000. In ons amendement wilden wij het huidige niveau handhaven en de kosten dekken door de ingestelde bestemmingsreserve van 2 miljoen voor ‘Hoger Onderwijs’ te verlagen.

Een andere zaak is een bezuiniging (‘inverdienmogelijkheden als gevolg van investeringen die al gedaan zijn’) op het Sociaal Domein van € 250.000 in 2019 en oplopend tot 1 miljoen per jaar. Ons amendement stelde voor om de bezuiniging in 2019 niet door te laten gaan en in de MPB 2020 – 2023 met voorstellen voor het sociaal domein te komen voor de jaren vanaf 2020.

Verder een amendement om nu geen reserve Hoger onderwijs in te stellen en hier 2 miljoen in te stoppen, terwijl we nog maar enkele weken geleden een presentatie kregen, waarin werd verteld dat de onderwijsinstellingen UT en Saxion NIET over onderwijs in Apeldoorn wilde praten, maar vooralsnog een ‘verkenning’ om onderzoeksfaciliteiten te regelen. Hiervoor zouden maar enkele mensen (die al 1 of meerdere masters hebben behaald) in Apeldoorn onderzoeken verrichten. Die 2 miljoen zou in de komende 5 tot 10 jaar uit moeten groeien naar 10 miljoen. Voor ons te vroeg en te veel.

En dan nog een amendement om Real-X te ondersteunen en niet om te laten vallen (zie artikel Real-X). Ons voorstel wasde bezuinigingen vanaf 2015 voor het jaar 2019 terug te draaien en het nieuwe bestuur met een bedrijfsplan te laten komen om vanaf 2020 te bezuinigen.

Helaas heeft geen van deze amendementen het gehaald, de gehele coalitie was tegen.

Onze motie Energietransitie, waarin het college wordt verzocht te onderzoeken hoe inwoners met een lager inkomen ook kunnen participeren en profiteren van de energietransitie werd ruim ondersteund. Er moet gekeken worden om, naast voorfinanciering’ naar andere mogelijkheden om financieel te ondersteunen.

Een andere motie was om vanaf volgend jaar door het maken van een infographic, de inwoners op duidelijke wijze op één A4-tje te tonen hoe de begroting in elkaar zit. Deze werd unaniem aangenomen.

Tenslotte hadden we nog een motie om initiatieven te ontplooien om de CO2 uitstoot door scooters en brommers in de binnenstad te reduceren. Door een ‘nieuwe’ manier van het behandelen van moties bij de MPB, kwam dit niet goed voor het voetlicht en werd niet aangenomen. Om alsnog duidelijk te maken wat het inhoudelijk betekent, zal deze motie opnieuw tijdens de volgende raadsvergadering worden ingediend.

Omdat het bezuinigen aan de ene kant in het sociaal domein en het verminderen van de coaches, niet in verhouding staat tot de 8,5 miljoen nieuwe ambities en 2 miljoen in een potje Hoger onderwijs, hebben wij niet ingestemd met deze begroting.

Dit leidde tot de volgende stemverklaring van de PvdA:

Wij kunnen niet instemmen met deze begroting om de volgende redenen:

Het staat vol met mooie woorden en intenties, maar het zijn slechts woorden, die niet gevolgd worden door daden die dit onderschrijven.

De MPB staat vol met ‘aandacht geven aan’, ‘onderzoek doen naar’, ‘opstellen van een visie’, ‘plannen van aanpak’ en ‘verkenningen’ die gedaan worden.

Hiervoor worden tonnen, zo niet miljoenen voor gebudgetteerd.

Een uitschieter vormt hierbij de 2 miljoen voor hoger onderwijs, waar ook andere dingen mee gedaan kunnen worden, maar nu in een vage verkenning worden gestopt.

Samengevat: veel onderzoekgeld en kletsgeld.

Er spreekt niet veel daadkracht uit, veel mooie woorden en weinig daden.

Er wordt wel wat daadkracht getoond bij het sociale domein. Bezuinigingen vanaf 250.000 oplopend tot een miljoen, halvering van de activiteits- en kwaliteitscoaches voor 2019 en 2020.

Amendementen om dit bij te stellen, zijn gestrand op weerstand van de gehele coalitie.

Wel roepen dat het zo sociaal is, maar geen daden die dit ondersteunen.

Alleen roepen dat ‘we zo sociaal zijn’ is niet voldoende.

Voor de Partij van de Arbeid redenen genoeg om er niet mee in te stemmen.

Ties Stam, Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam

Waar ben je naar op zoek?