Door Marga Jonkman op 12 maart 2014

Politiek Café voor en met mensen met begeleiding

Arnold Biezeman organiseerde dinsdagavond 11 maart een Politiek Café in het stadhuis van Apeldoorn voor en met mensen met begeleiding (’s Heeren Loo en andere organisaties). Ilse de Graaf en Marga Jonkman waren daar namens de PvdA aanwezig om vragen te beantwoorden. Ilse deed mee aan het “debat” waarin de volgende punten aan de orde kwamen.

– Jammer dat het Julianaziekenhuis weg is. Ze vonden het wel mooi centraal liggen. Nu moeten ze helemaal naar de rand van de stad.
– Er zijn 25 bomen gekapt langs de Arnhemseweg. Dat vinden ze heel erg. Waarom heeft de gemeente dat gedaan??
– De aansluiting van de bus met de trein is niet goed. Dan wil de bus niet eens even wachten tot de trein is aangekomen.
– Mensen maken zich zorgen over hun werk bij de Felua.
– Hoe gaat de politiek ervoor zorgen dat werkgevers de mensen ook echt werk geven.Later vroegen mensen mij waarom bedrijven niet eerder waren gedwongen om mensen met een beperking in dienst te nemen. Dat was toch veel beter?
– De begeleiding van sommigen gaan misschien weg in 2015. Daar zijn veel mensen met een beperking echt verdrietig over. Er komen keukentafelgesprekken, maar op dit moment is er grote onzekerheid.
– Wat gaat er gebeuren met het gebouw van de GGD, van centraal beheer, met braakliggende terreinen. Men vindt het maar een zootje in de stad.
– Er wordt altijd maar bezuinigd. Waar gaan die miljoenen heen?
– Waarom is de bus zo duur? Kunnen we het eurokaartje niet terugkrijgen?
– Wat gaat er gebeuren met de WMO?
– Alle Wajongers worden herkeurd? Maar mensen blijven toch hetzelfde, wat is het nut hiervan.

Allemaal heel verstandige vragen, die beantwoord werden door de 14 partijen die aanwezig waren. Hoewel het om serieuze zaken ging die werden besproken, was het een gemoedelijke en gezellige avond. Om klokslag 21.00 uur vertrokken veel mensen die met de busjes mee moesten. Dat was wel jammer omdat de gespreksleider Kees Posthumus begeleid door een accordeon nog een mooi lied zong. Ilse en Marga zijn na afloop nog lang in gesprek geweest met veel belangstellenden.

foto001

foto002

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder