PlusOV móet beter

Door Marga Jonkman op 26 november 2017

Het gaat helaas niet goed bij PlusOV. Dit staat volop in de belangstelling. Waar gaat het over: de Provincie Gelderland heeft besloten het regionale vervoer over te dragen aan de gemeenten. De gemeenten in de Stedendriehoek (waaronder Apeldoorn, Epe, Brummen, Lochem, Zutphen, Voorst en Deventer) hebben besloten om dit vervoer samen regionaal te organiseren. En daar het WMO-vervoer en het leerlingenvervoer samen in mee te nemen. Om dat te kunnen doen hebben ze een regionale vervoersorganisatie opgericht: PlusOV. Zij zijn verantwoordelijk gemaakt voor de uitvoering van dit vervoer van deur tot deur. De ‘centrale’ waar alle lijntjes bij elkaar moeten komen is van publieke aard.

Vanaf september 2016 is het regionale vervoer in verschillende stappen overgedragen aan PlusOV en sinds september dit jaar is PlusOV verantwoordelijk voor het gehele regionale vervoer. Deze overgang is absoluut niet op rolletjes verlopen. Al eerder heeft de PvdA Apeldoorn vragen gesteld over Plus OV en de problemen die er spelen. Voor een substantieel deel van de cliënten (10 a 20%) gaat het helaas nog steeds mis.

Er is een tamelijk vernietigend rapport verschenen waarin wordt beschreven wat er mis ging; het Cissonius rapport. De brief van het college van B&W aan de gemeenteraad en de onderzoeken kunt u hier vinden (14 november).

De PvdA Apeldoorn is verbaasd dat kennelijk Plus OV helemaal niet toegerust was voor de taak die haar te wachten stond. Dit betreft dan o.a. de schaalgrootte, de communicatie tussen gemeenten en Plus OV en de digitale systemen. Er is een plan van aanpak gemaakt om de problemen te lijf te gaan. Er is twijfel of dit allemaal snel genoeg zal gaan. Dit is ook uitgesproken op de avond dat de PvdA Stedendriehoek heeft georganiseerd over Plus OV op 22 november in Twello.

De PvdA is op deze avond in gesprek gegaan met bestuurders (wethouders, die in het bestuur van PlusOV zitten), taxichauffeurs en ook cliënten. De avond was druk bezocht en er was een open en felle discussie waarbij alles gezegd kon worden. Enkele uitspraken:

Taxichauffeurs: Waarom werd onze voorkennis niet meegenomen in de routes? Waarom kunnen de gemeenten niet toezien op hoe wij behandeld worden door de taxibedrijven. Maar ook: hoe kunnen we dat wel regelen? Wij willen graag werken, maar wij willen wel fatsoenlijk behandeld worden.

Bestuurders: We doen er letterlijk alles aan om het goed te krijgen, maar weten niet of het snel gaat lukken. We zetten alles in wat we hebben om waar het nog steeds mis gaat, te repareren. Mensen mogen bijv. zelf vervoer bestellen als de taxi niet komt.

Cliënten: De ene dag word ik niet opgehaald en de andere dag staan er meerdere taxi’s voor hetzelfde pand. Er zijn kerkdiensten, feestjes voor mensen niet doorgegaan. Maar er zijn ook cliënten die vaak te laat komen of veel te laat thuis komen.

Naast wachten tot het plan van aanpak zijn werk gaat doen, zijn er twijfels over de toekomst van PlusOV. En is het College meegegeven om out of the box te kijken naar oplossingen zoals bijvoorbeeld uit de gemeenschappelijke regeling stappen, opknippen in leerlingenvervoer en WMO-vervoer. Op 14 december praten we verder in de politieke markt over deze netelige kwestie.

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman

Waar ben je naar op zoek?