Onveilige oversteekplaatsen Kanaal Noord

Door Natascha van den Berg op 19 april 2021

“Gisteren toen ik overstak bij het Sluisje ben ik nog weer bijna van de sokken gereden door een auto. Die bleef gewoon net zo hard door rijden, minimaal 50 km. Hij leek zelfs nog wat gas erbij te geven.”

Recentelijk ontvingen wij geluiden van meerdere bewoners uit Zevenhuizen/Welgelegen over enkele onveilige oversteekplaatsen aan het Kanaal Noord. Dit bracht ons ertoe om schriftelijke vragen te stellen aan het college van B&W.

Allereerst een situatieschets.

Buurtbewoners nemen zeer regelmatig waar dat motorvoertuigen, die vanaf de Oost- Veluweweg, het Kanaal Noord richting het centrum (Deventerstraat) rijden, vaak met een te hoge snelheid rijden, in ieder geval meer dan de toegestane snelheid van ook 50 km/uur. Zij passeren hierbij vijf belangrijke fiets /voetgangers oversteekplaatsen met ieder een onveilige verkeerssituatie, te weten:
1)De kruising Kanaal Noord met de Zonnedauw. Dit betreft een voorrangskruising, waarbij het verkeer op de Zonnedauw, het verkeer op het Kanaal Noord de vrije doorgang moet verlenen, echter door de snelheid van het verkeer op het Kanaal Noord is het moeilijk om de kruising op te rijden.
2)Kanaal Noord met de fietsbrug thv de Apeldoornse Sluis / Sluisoordlaan. Dit is een zeer drukke fietsoversteekplaats veel gebruikt door o.a. scholieren.
3)Kanaal Noord met de Zevenhuizenseweg. Dit betreft een kruising, wat in een scherpe bocht van het Kanaal Noord liggen. Het overzicht op deze plek is erg slecht onder andere door een schutting/planten.
4)Kanaal Noord met de Oosterlaan. Ook deze kruising ligt in een scherpe bocht van Kanaal Noord en is niet overzichtelijk.
5)De nieuwe fiets/voetgangersbrug ter hoogte van Soap. Deze geeft geen aansluiting op een fietspad of voetpad. Men moet een stuk over de weg zelf fietsen of in de berm lopen.

Over deze verkeerssituaties stelden wij het college van B&W concreet de volgende vragen:

1) Bent u bekend met deze verkeerssituaties en beschouwt u ze ook als onveilig?
Zo nee, waarom vindt u deze verkeerssituaties niet onveilig?
Zo ja, wanneer wordt/worden deze verkeerssituaties aangepakt, lees veiliger gemaakt, en wat is de tijdslijn van deze aanpak?

2) Kunt u aangeven hoeveel verkeersongevallen zich op ieder van deze locaties zich de afgelopen tien jaar hebben voorgedaan? Wilt u hierbij aangeven hoeveel zwaar en licht gewonden dat betrof en hoeveel volwassen en kinderen op deze plekken zijn overleden als gevolg van een verkeersongeval/aanrijding?

3) Een van de buurtbewoners kwam met de volgende suggestie: “Om in te spelen op de verkeersvisie van de gemeente Apeldoorn zou het wenselijk zijn om vanaf de Laan van Zevenhuizen dan wel vanaf de nieuwe fiets/voetgangers brug thv Soap de tot aan de kruising met de Deventerstraat een 30 km zone in te stellen. Dit zou de verkeersveiligheid zeer bevorderen.” Wat vindt u van deze suggestie? Gaat u deze opvolgen? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
Graag vernemen wij uw antwoord op onze vragen.

UPDATE: De antwoorden op de vragen zijn gegeven en hier te lezen. Kortweg ziet de gemeente het Kanaal Noord niet als een onveilige verkeerssituatie en afhankelijk van de verkeersvisie die einde van het jaar volgt, zal de weg als doorstroomas voor de binnenstad en Kanaal Zone dienen, dan wel niet als zodanig aangemerkt worden en dan mogelijk in aanmerking komen als 30 kilometer zone. Het is dus nog even afwachten tot de Verkeersvisie eind van het jaar.

Natascha van den Berg, Fractievertegenwoordiger PvdA Apeldoorn Chris Schouten, Raadslid PvdA Apeldoorn

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg