De Apeldoornse afdelingen van PvdA en PvdD wensen een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van een eventuele opening van Lelystad Airport en stelden hiertoe schriftelijke vragen aan het college van B&W.
Met grote zorg hebben beide partijen de afgelopen jaren de discussie over de opening van Lelystad Airport gevolgd. In een vorige week gepubliceerde open brief in het Stadsblad aan de inwoners van Apeldoorn, Ugchelen, Hoenderloo, Beekbergen en Loenen schrijft Stichting Red de Veluwe onder meer dat telkens weer blijkt dat de besluitvorming van de rijksoverheid niet klopt, cijfers in rapporten niet klopen, etc. Zij beschrijft ook wat wij als inwoners zullen merken van een openstelling van Lelystad Airport: “Lelystad open betekent uiteindelijk 45.000 vluchten per jaar, waarvan 80% naar het zuiden vliegt, elke dag van de week, van 6 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds. Elk vliegtuig dat overkomt levert geluidsoverlast op, met name in de ochtend en in de late avond. En elk toestel stoot schadelijk stoffen uit die we inademen en de kwaliteit van de natuur aantast.”
De Stichting Red de Veluwe vraagt aan inwoners een bijdrage te leveren zodat er onafhankelijk onderzoek gedaan kan worden naar de gevolgen van het openen van vliegveld Lelystad. De president-directeur van Schiphol heeft afgelopen zondag in de uitzending van Buitenhof aangegeven dat hij een spoedige opening van Lelystad verwacht. Vanuit die kant is er dus een stevige lobby tot snelle opening.
Dit baart ons grote zorgen en daarin staan wij niet alleen. Onze fracties hebben al eerder onze zorgen geuit middels vragen of de gemeentelijke lobby door het college tegen opening van Lelystad wel voldoende is en ook stuurden we afgelopen maart een brief aan de minister waarin we duidelijk aangaven waarom we tegen de opening te zijn. Daarnaast zijn andere Gelderse gemeenten niet voor niets gestart om geld te reserveren voor het uitvoeren van een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van vliegveld Lelystad. Wij hebben de wethouder een tijd geleden gevraagd of hij ook gaat meedoen met dit onafhankelijke onderzoek. Hij antwoordde dat hij dit nog ging onderzoeken.
De PvdA- en PvdD-fracties hebben hierover de volgende vragen:
1. Is het college van plan om aan te sluiten bij het onafhankelijk onderzoek? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoeveel budget wordt er voor gereserveerd (en waar zien we dat in de MPB)?
2. Hoe verloopt de gemeentelijke lobby op dit moment en hoe schat het college in dat de gemeentelijke lobby succes heeft? En wat is het effect dan precies van de lobby?
3. Wat vindt het college van de woorden door de Schiphol-bestuurder? In hoeverre verwacht ook het college dat Lelystad snel zal openen met alle gevolgen voor Apeldoorn? Als het college de inschatting deelt: wat gaat het college eraan doen? Als het college de inschatting niet deelt, welke inschatting maakt u dan en waarom?
4. Welke argumenten gebruikt de gemeente in de lobby? Wordt bijvoorbeeld het feit dat de Rijksoverheid verkeerde informatie heeft gegeven, de gevolgen van de Corona pandemie (die iedereen aan het denken heeft gezet of zoveel vliegen wel verstandig is), uitstoot van o.a. stikstof, broeikasgassen (waarbij het al wel duidelijk is dat elektrisch vliegen voor vakantiereizen nog toekomstmuziek is) en fijnstof meegenomen? En hoe worden die argumenten door de Rijksoverheid beoordeeld?
5. Wat vindt het college ervan dat inwonersinitiatieven/actiegroepen geld inzamelen om onafhankelijk onderzoek te laten verrichten terwijl de gemeente Apeldoorn dit (nog) niet doet maar wél de zorgen en belangen deelt met deze groepen? Is dit niet juist een taak van de overheid om dit soort onderzoek te laten verrichten, zoals ook collega-gemeenten doen?
UPDATE: de antwoorden zijn inmiddels door het college gegeven.
Chris Schouten, raadslid PvdA Apeldoorn
Maaike Moulijn, fractievoorzitter PvdD Apeldoorn