Door Redactie op 17 oktober 2014

Apeldoorn scoort: Meer mensen met een arbeidsbeperking en een bijstandsuitkering aan het werk

Scoren doen we samen! Onder dit motto bundelen ondernemers in Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst hun krachten voor meer participatiebanen. Teams met ondernemers uit deze vier gemeenten gaan de competitie met elkaar aan om meer mensen met een arbeidsbeperking en mensen met een bijstandsuitkering mee te laten doen op de arbeidsmarkt.

Ondernemers bundelen krachten voor meer banen
De voorzitters van de vier teams vertelden donderdag 9 oktober in Omnisport Apeldoorn aan meervoudige Grand Slam-kampioen Jacco Eltingh waarom zij zich vrijwillig inzetten voor dit gezamenlijke doel. “Het kan ons allemaal gebeuren dat wij op een bepaald moment in ons leven beperkt raken”, aldus ondernemer Ronald Smit van Ferrocal en tevens voorzitter van team Brummen. “Dan wil je niet ineens aan de zijlijn komen te staan van de arbeidsmarkt.” Ook ondernemer Harold Kooij van Optima Forma en voorzitter van team Epe is gedreven om meer kansen te creëren voor mensen die een extra steun in de rug kunnen gebruiken. “We moeten mensen niet stigmatiseren. We moeten de talenten van mensen benutten ongeacht hun eventuele beperking.”

Ook ondernemer Maarten van Teeseling van VTID en voorzitter van team Voorst is zeer gemotiveerd om nieuwe deuren te openen bij collega-ondernemers. “Ik wil nieuwe kansen creëren op de arbeidsmarkt voor inwoners die niet altijd gelijke kansen krijgen, terwijl ze wel zeer getalenteerd en gemotiveerd zijn om mee te doen.” Directeur Hans Hogeveen van ITS Foil en voorzitter van team Apeldoorn ziet in zijn eigen bedrijf welke toegevoegde waarde medewerkers van de sociale werkvoorziening hebben. “Ze zijn zeer gemotiveerd en verrichten bijna gepassioneerd hun taken in het bedrijf. Dat geeft heel veel energie in het bedrijf.”

Websites
De competitie tussen de vier teams is te volgen via de websites ApeldoornScoort.nl, BrummenScoort.nl, EpeScoort.nl en VoorstScoort.nl. Organisaties en ondernemers die de missie ‘Scoren doen we samen’ willen ondersteunen, kunnen supporter worden door een profiel aan te maken op de website. De websites zijn ook een social community vóór en dóór ondernemers om kennis, ideeën, vragen en ervaringen te delen op het gebied van sociaal ondernemen. Met als doel om nieuwe kansen voor de regionale arbeidsmarkt te ontwikkelen.

De competitie komt voort uit het ‘Akkoord van Beekbergen’. In de zomer 2013 hebben ondernemers, overheid, onderwijs en onderzoeksinstellingen in de regio Stedendriehoek dit sociaal akkoord voor de regio gesloten. Eén van de doelstellingen van dit akkoord is om ook alle mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te activeren.‘Scoren doen we samen’ is een missie van ondernemers, sociale werkvoorzieningen, gemeenten, UWV en WerkendStedendriehoek.

Bron: Website Gemeente Apeldoorn

Redactie

De redactie van de website van de PvdA Apeldoorn. Ik wil contact met de PvdA Apeldoorn Contactinformatie vindt u hier.

Meer over Redactie