Door Redactie op 12 februari 2014

Maak nader kennis met onze lijsttrekker… Marga Jonkman

Hoe vind je het om fractievoorzitter te zijn?
‘Ik vind het geweldig om fractievoorzitter te zijn. Je bent van alles op de hoogte, je kunt de spin in het web zijn en er echt toe doen. Ik zet samen met de fractie de belangrijke punten voor de toekomst op de agenda en stimuleer de woordvoerders om te doen wat voor Apeldoorn belangrijk is. Ook vind ik het erg leuk om vergaderingen voor te zitten en onderwerpen goed te bespreken in een open sfeer.’

Wat heeft je het meest aangegrepen het afgelopen jaar?
‘Een aantal zaken. De enorme impact van de recessie met als gevolg bezuinigingen door het Rijk en de gemeente. De vele mensen om ons heen die momenteel werkloos zijn. En het idee dat er momenteel 2.500 kinderen in gezinnen met een bijstandsuitkering leven in Apeldoorn, dat is een onvoorstelbaar groot aantal.’

Wat geeft je energie in de politiek en wat is je grootste ergernis?
‘Ik krijg veel energie van een goed debat in de raadzaal en zodoende bereiken wat wij als PvdA graag willen. Maar ook onze tafels van tien waren voor mij indrukwekkend; we hebben zoveel mensen op de been gekregen. Ik lever graag strijd voor rechtvaardigheid en kom op voor mensen die dat zelf niet kunnen. Maar het liefste werk ik samen met anderen die hetzelfde belang hebben. Ik vind dat we hiermee als Apeldoornse gemeenteraad en college op de goede weg zijn en zou dat graag zo houden. Mijn grootste ergernis is als mensen de kaarten tegen de borst houden en niet openlijk vertellen wat ze willen.’

Ook in mindere tijden moet de stad bestuurd worden. Maakt dat het werk minder leuk of juist uitdagender?
‘De tijd van alleen leuke dingen doen voor de mensen is al lang voorbij. Dat is niet altijd fijn, maar dat is nooit mijn drijfveer geweest om politiek actief te worden. Er staan voor de PvdA drie onderwerpen prominent op de agenda:

1. Alles wat met werk te maken heeft. De PvdA zal alles wat mogelijk is doen om de werkgelegenheid te stimuleren. We richten ons ook op de groep die aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit. Mensen in de bijstand, de Wajong, jeugdwerkloosheid en de sociale werkvoorziening.

2. Sociaal beleid. Dit kun je ruim zien: armoedebeleid, zorg en welzijn. De PvdA wil dat er goede (jeugd)zorg is voor iedereen die dat nodig heeft.

3. Jeugd en onderwijs. Natuurlijk zullen wij de taken van de jeugdzorg zeer zorgvuldig oppakken. Maar ook actief zijn in het stimuleren van voldoende en betaalbare woningen voor starters en studenten. Op dit thema kan men onze inspanningen de komende jaren terug zien en gaan wij stappen zetten; de ene keer actief en ondernemend en de andere keer meer waakzaam en het college kritisch volgend. Dat blijft altijd een uitdaging, maar mensen kunnen er vanuit gaan dat hun zorg ook altijd onze zorg zal zijn.’

Over de nabije toekomst
‘Ik hoop dat de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen een ruime hoeveelheid stemmen krijgt, omdat onze partij een sociale toekomst van Apeldoorn voor ogen heeft. En omdat wij een stel geweldige mensen hebben die de kar gaan trekken in de gemeenteraad.’

Ontroerd door
De vele uiteenlopende verhalen van kinderen.
Trots op
Onze PvdA fractie die zo veel tot stand heeft gebracht en ons energieke en jonge bestuur.
Drijfveer
Iedereen moet gelijke kansen krijgen.
Krant
de Volkskrant, e-paper van de Stentor
Muziek
Van Muse tot Adele
Vakantie
Favoriet blijft Terschelling en Italië
PvdA-er
Wouter Bos en Lodewijk Asscher
Hardlopen, zwemmen en skiën
Televisieprogramma
Penoza
Favoriete moment
Thuis aan tafel met de familie om me heen
Met wie zou je een jaartje willen ruilen
De burgemeester

Redactie

De redactie van de website van de PvdA Apeldoorn. Ik wil contact met de PvdA Apeldoorn Contactinformatie vindt u hier.

Meer over Redactie