In spanning over hoogspanning

Door Chris Schouten op 12 november 2018

Voormalig PvdA-raadsleden Co van de Berg en Piet Bijl begonnen in de raadsperiode 2006 -2010 te ijveren voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels in de Vogelbuurt. Zij nodigden onder andere de PvdA-fractie in de Provinciale Staten uit poolshoogte te nemen van de situatie in de deze buurt. Deze was vooral onder de indruk van het feit dat de hoogspanningskabels boven speeltuin ‘de Zoemer’ hingen.

Aanvankelijk leek deze opgave ook te lukken, maar toen in 2011 bleek dat Tennet  die de uitvoering ter hand moest nemen met een hogere opgave van de kosten kwam (€2,7 mln extra) leken onze inspanningen tevergeefs geweest. De teleurstelling was groot, niet alleen bij ons, maar bij vele  inwoners in de Vogelbuurt die al jaren zaten te wachten wanneer het nu eindelijk eens zou gebeuren.

Omdat een grote herstructurering van Vogelbuurt door de hogere kosten mogelijk niet zou doorgaan, werd gekozen voor een verkort tracé. Wel werd in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt dat, mocht zich de mogelijkheid voordoen, er alsnog een lang tracé kon worden aangelegd. En die mogelijkheid diende zich aan, omdat het rijk bezig was met de uitwerking van een plan om in heel Nederland op een flink aantal locaties, met name dicht bewoonde gebieden, de hoogspanningskabels ondergronds te laten brengen. In besprekingen met het rijk heeft Apeldoorn in de persoon van PvdA-wethouder Kruithof toen het ministerie kunnen overtuigen dat een langer tracé ondergronds moest worden gebracht. Wij zouden in 2017 geld krijgen om de hoogspanningskabels van het hele tracé ondergronds te brengen.

Maar zolang wilde Apeldoorn niet wachten. Het Rijk stelde de eis dat sprake moest zijn van cofinanciering. Apeldoorn, evenals de provincie en de woningbouwcorporatie, hadden geld gereserveerd. De gehele Apeldoornse raad ging akkoord met een voorfinanciering van €2,7mln, waarna het contract met Tennet op 15 november 2013 kon worden ondertekend. De start van het project was in 2014, in 2015 was het klaar. Tegelijkertijd met het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels werden 128 oude arbeiderswoningen gesloopt en nieuwe woningen gebouwd.

De Maten
Met het afkomen van de herinrichting van de Vogelbuurt zijn we er echter niet. Want ook in De Maten lopen hoogspanningskabels over de wijk, weliswaar niet over de woningen maar over een parkstrook. Daarom stelde de PvdA-fractie in mei 2016 schriftelijke vragen over hoogspanningskabels in De Maten met als uiteindelijk doel ook daar de kabels ondergronds te krijgen. De reactie van het College was: ‘Er is geen directe noodzaak voor het verkabelen , omdat er geen gezondheidsrisico’s zijn en er geen ruimtelijke knelpunten zijn als gevolg van de aanwezige lijnen. Er zal daarom eerst een integrale afweging moeten worden gemaakt. In deze afweging kunnen dan de voor- en nadelen van verkabelen afgewogen worden in een breder kader en in het licht van andere maatschappelijke wensen voor wijk en stad.’

Het College was van plan deze integrale afweging te maken als de wettelijke regeling die het rijk aan het voorbereiden was van kracht zou worden. Deze regeling betrof de gewijzigde Energie- en Gaswet waarvan het besluit voor verplaatsen en verkabelen van hoogspanningsverbindingen een onderdeel is. Dan zou ook duidelijk worden welk deel van de kosten voor de gemeente zou komen.

Bij de beraadslagingen over de Meerjarenprogrammabegroting 2017-2020 diende de PvdA  op 10 november 2016 een motie in waarin wij het College verzochten om de bij de planning  van de rivitaliseringsprojecten in de wijk De Maten te anticiperen op de nieuwe wettelijke regeling van het rijk. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen.

We zijn nu twee jaar later en eindelijk is het dan zover. In het voorjaar van 2018 is de gewijzigde Energie- en Gaswet aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer. De wet met als onderdeel het besluit verplaatsen en verkabelen hoogspanningsverbindingen  is  vervolgens naar de Raad van State gegaan voor advies. Dit besluit met een looptijd van twee jaar gaat naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2019 in. De Maten is één van de ruim vijftig projecten die in aanmerking komen voor rijkssubsidie. Besprekingen met TenneT over de kabels boven de Hoeven- en Veldenbuurt zijn inmiddels in volle gang, zo hebben wij uit de Stentor begrepen. De spanning stijgt in De Maten, gaat het eindelijk ook  hier gebeuren?

Chris Schouten,
Fractievertegenwoordiger PvdA Apeldoorn

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten

Waar ben je naar op zoek?