Hoogspanningskabels moeten ondergronds!

Door Chris Schouten op 21 april 2021

Hoogspanningskabels in de Apeldoornse wijken De Maten en Osseveld-Woudhuis moeten ondergronds! Deze wens hebben wijkbewoners en wijkraden. Zodoende namen de politieke partijen PvdA en CDA het initiatief om een motie in te dienen bij de Apeldoornse gemeenteraad. Dit om het college van B&W ertoe te bewegen om bij de provincie Gelderland aan te dringen om de benodigde investering op de nemen in de begroting van de Kadernota Midterm review Coalitieakkoord Samen voor Gelderland 2019-2023.

Op 28 april 2021 zal de Provinciale Staten besluiten over deze Kadernota MTR en daarin zijn op dit moment geen investeringen opgenomen voor verkabeling, i.c. het onder de grond brengen van hoogspanningskabels. Begin april 2021 vroegen we middels een brief aan de Provinciale Staten of er alsnog de benodigde middelen voor verkabeling opgenomen kon worden. Met deze motie – en dus het aandringen van het college van B&W – hopen we dat dit alsnog gebeurde. De gemeente Apeldoorn onderstreept zelf ook al jaren de urgentie van verkabeling o.a in haar reactie op een motie van de PvdA uit 2016.

Daarnaast is het zo dat:
Verkabeling bijdraagt aan een gezonder en veiliger omgeving in de provincie Gelderland, zo ook in de gemeente Apeldoorn;
De rijksoverheid de noodzaak van verkabeling onderschrijft en is voor 80% mede financiert;
De rijksoverheid de gemeente Apeldoorn heeft aangewezen als risico gemeente samen met de gemeenten Arnhem, Ede, Ermelo, Hattem, Lingewaard, Overbetuwe, Wageningen en Zutphen;
Daarnaast heeft de gemeente Apeldoorn enkele jaren geleden een start gemaakt met de verkabeling in de wijk Apeldoorn Zuid en wil hieraan graag een vervolg geven door de verkabeling ook in andere wijken (lees: risicogezinnen) te realiseren zoals in De Maten en Osseveld/Woudhuis.
De provincie Gelderland heeft in de Kadernota MTR aandacht voor economisch herstel en perspectief en voor de risico’s van klimaatverandering, van verkeer, van Corona en van allerlei vormen van criminaliteit, maar dus niet voor de risico’s van bovengrondse hoogspanningslijnen. Naar schatting zal voor de verkabeling in de negen aangewezen Gelderse gemeenten ongeveer een bedrag van €10 miljoen gemoeid zijn en Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland 200 miljoen euro extra wil investeren.

CDA en PvdA zijn van mening dat:

De provincie Gelderland verkabeling in de negen eerder genoemde risicogemeenten een nadrukkelijker een kader zou moeten bieden;
De provincie Gelderland de tijdelijke regeling van het Rijk van 80% subsidie nu zou moeten benutten;
De provincie Gelderland nadrukkelijker de risico’s van bovengrondse hoogspanningslijnen in de provincie in beeld zou moeten brengen, zo ook de mogelijkheden tot verkabeling;
Verkabeling onderdeel zou moeten zijn van de €200 miljoen extra investeringen.

Daarom verzoeken zij gezamenlijk het college van B&W het volgende:

1) De urgentie van verkabeling in de gemeente Apeldoorn bij (Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van) de provincie Gelderland onder de aandacht te brengen;
2) Met klem bij de provincie Gelderland aan te dringen op het opnemen van een bedrag aan extra investeringen voor verkabeling voor de risicogemeenten, waaronder de gemeente Apeldoorn (voor de wijken De Maten en Osseveld/Woudhuis);
3) Met klem bij de provincie Gelderland aan te dringen de subsidie van 80% van het Rijk te benutten;
4) De provincie Gelderland te laten weten hiermee de inwoners van de risicogemeenten in het algemeen, en die in de gemeente Apeldoorn in het bijzonder, een grote dienst bewijst.

De motie is inmiddels mede ingediend door een aantal andere partijen, waarvoor onze dank. We hebben er vertrouwen in dat de motie aangenomen wordt en dat dit uiteindelijk zal leiden tot verkabeling in De Maten en Osseveld/Woudhuis.

Chris Schouten, raadslid PvdA Apeldoorn

Jan Dirk van der Borg, fractievoorzitter CDA Apeldoorn

UPDATE 1: de motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad!! We houden u op de hoogte van de uitvoering van de motie door de gemeente Apeldoorn.

UPDATE 2: Bij de behandeling van de Midterm Review is geld vrijgemaakt voor verkabeling in o.a de gemeente Apeldoorn, lees meer op de site van PvdA Gelderland: https://gelderland.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-ondergronds-brengen-van-hoogspanningslijnen-stimuleren/

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten

Waar ben je naar op zoek?