Gooi het kind niet met het badwater weg: PvdA stelt kwaliteit van zorg voorop

Door Privé: Ties Stam op 9 juli 2019

Donderdag 4 juli werd de voorjaarsnota (VJN) in de Gemeenteraad behandeld.

Zoals te verwachten, stond deze in het teken van de enorme tekorten op de jeugdzorg en WMO. Het college had in de VJN 3 scenario’s geschetst om dit de komende jaren tot 2023 het hoofd te bieden. Daarbij was er ook een voorkeur aangegeven voor een bepaald scenario. In onze ogen kwam dit scenario neer op ‘knijpen’ in de zorg, zonder enige onderbouwing op bepaalde delen bezuinigen, zoals 20% ‘afschalen’ van individuele begeleiding naar algemene voorzieningen. Of dit wel mogelijk is (of wenselijk voor de cliënten) kon niet duidelijk gemaakt worden, het komt erop neer dat dit financieel gewenst is. Uitgangspunt voor alle coalitiepartijen bleef het vasthouden aan een ‘financieel herstel’ in 2026 (een eigen vermogen van 140 mln), maar wel nieuw beleid blijven uitvoeren, zoals miljoenen stoppen in hoger onderwijs (overigens geen opleidingen in Apeldoorn, maar enkele onderzoekers die al 1 of meerdere masters hebben gehaald en bij bedrijven onderzoek gaan doen).

Door KPMG is een onderzoek uitgevoerd naar de tekorten in de jeugdzorg, waarbij duidelijk werd dat er vooral naar de interne processen in het gemeentehuis gekeken moet worden; ICT die niet voldoet, een slecht factureringssysteem, ontbreken van een zakelijke houding etc. Dit kwam in de VJN niet naar voren.

Dit alles was reden voor de PvdA om met een motie “Hou het kind in het badwater” te komen (mede ingediend door SP en PVDD), waarin verschillende onderdelen uit de scenario’s wordt overgenomen, inclusief een flinke bezuiniging op jeugdzorg en WMO, aangevuld met aanpassingen, zoals meer bezuinigen op bestaand en nieuw beleid, uitvoeren van de aanbevelingen uit het KPMG-rapport en het opbouwen van een buffer voor de komende jaren. De bezuiniging op jeugdzorg en WMO in deze motie komen overeen met 1 van de 3 scenario’s. Om een buffer op te bouwen, wordt er in deze motie voorgesteld om een deel(tje) van deze buffer te vullen vanuit de Algemene Reserve. Als de buffer dan niet in zijn geheel nodig is, blijft er gewoon financieel herstel in 2026 mogelijk.

Samengevat: wel bezuinigen, maar dan met onderbouwing, zonder kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg zwaar aan te tasten en niet alleen maar financieel gedreven in jeugdzorg snijden.

In het debat wat hierover gehouden werd, kozen alle coalitiepartijen voor het hoe dan ook handhaven van hetfinancieel herstel in 2026 en voor hetzelfde voorkeursscenario als het college. In woorden werd telkens wel gesteld, dat het om de juiste zorg ging, maar uiteindelijk wel met zowel handhaving van het financieel herstel als vooral niet te veelbezuinigen op nieuw beleid. De ene coalitiefractie ging zelfs zover dat er gesteld werd dat partijen die niet voor dat voorkeursscenario waren, de boel maar lieten gaan, de zorg niet wilden verbeteren en niet wilden bezuinigen en misstanden in de jeugdzorg niet aan wilden pakken. Een volkomen onjuiste weergave en hiermee probeerde men er een politiek spelletje van te maken en te verbloemen dat zijfinanciën en coalitiediscipline belangrijker vinden dan zorg voor mensen. Het zijn juist de SP en de PvdA die al eerder hun zorgen hebben uitgesproken over misstanden bij sommige zorgaanbieders.

Een andere coalitiefractie ging zover, dat deze stelde dat men de jeugdzorg “helemaal uit wilde kleden en zover gaan snijden dat het hele skelet zichtbaar is”.

Dat klinkt dus als “operatie geslaagd, patiënt overleden”.

De titel van onze motie “Hou het kind in het badwater” was achteraf toch een goede keuze, want een meerderheid dreigt nu het kind met het badwater weg te gooien.

Uiteindelijk werd onze motie alleen gesteund door SP, PVDD, VSP, Christen Unie en Gemeentebelangen. Ook andere moties die pleitten voor een onderbouwde aanpak en ook te bezuinigen op bestaand en nieuw beleid en de datum in 2026 niet heilig verklaren, werden verworpen.

Het scenario voor aanpak van de tekorten in de jeugdzorg en WMO, waar nu voor gekozen is, was voor ons aanleiding om niet in te stemmen met deze VJN.

Ties Stam, fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam