Goede en betaalbare zorg is wat telt

Door Chris Schouten op 12 november 2017

Op 14 september jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met de inkoopnota 2019 voor individuele voorzieningen Jeugdhulp, Wmo en Maatschappelijke Opvang/Beschermd Wonen. Het inkoopmodel dat in de nota wordt beschreven wordt onder meer gekenmerkt door geüniformeerde, vereenvoudigde en verbeterde regels. We zien een verbeterde samenhang tussen algemene en individuele voorzieningen; dit stimuleert meer dan voorheen de transformatie van bijvoorbeeld zware naar lichte zorg, van curatief naar preventief, van intramurale (in instellingen) naar ambulante hulp (thuis). Ook biedt dit model een verbetering van de sturingsmogelijkheden door de gemeenteraad.

De PvdA had eerder gevraagd om pilots waarbij aandacht zou zijn voor de ‘outcome’ van de ingezette zorg, met andere woorden wat is de kwaliteit van de zorg, en ondersteuning. Ook hebben wij aandacht gevraagd voor het beperken van de administratieve lasten voor zorgaanbieders. Geld wat zorgaanbieders moeten betalen voor de administratie kunnen zij niet uitgeven aan zorg. In de aangenomen nota is aan beide verzoeken tegemoet gekomen. Belangrijk is ook dat elke zorgaanbieder onder de raamovereenkomst nu een contract van 3 jaar krijgt en dat cliënten hun keuzevrijheid om een zorgaanbieder te kiezen behouden.

De PvdA ziet de hele transitie en transformatie als een leerproces. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en proberen daar waar het nodig is, dit proces bij te sturen. Raad en College van B&W, het zorg- en welzijnsveld, adviesraden en belangenorganisaties, in samenwerking en goede harmonie werken wij aan goede zorg voor onze inwoners. Uiteraard met respect voor ieders verantwoordelijkheid en bevoegdheid.

Het is nogal een technisch verhaal, maar uiteindelijk is het van belang dat mensen in Apeldoorn de zorg krijgen die ze nodig hebben en dat dit betaalbaar blijft. De PvdA Apeldoorn blijft zich daar voor inzetten.

Chris Schouten,
Raadslid PvdA en voorzitter van de Raadswerkgroep Monitoring Sociaal Domein

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook