Gebiedsvisie Beekbergsebroek

Door Privé: Ties Stam op 17 maart 2018

Op 1 maart werd de gebiedsvisie Beekbergsebroek vastgesteld door de gemeenteraad, maar wat houdt dat nu precies in en wat is de visie van de PvdA Apeldoorn daarop?

Allereerst maar even wat er allemaal aan vooraf ging.

Aanvankelijk was Beekbergsebroek in beeld als regionaal bedrijventerrein, ook voor zwaardere industrie. Toen de economische crisis (en het gronddebacle) toesloeg is besloten van dat voornemen af te zien en heeft de raad begin 2015 besloten dit gebied te gebruiken voor natuur, recreatie en opwekking van duurzame energie. In 2016 is er een concept-gebiedsvisie opgesteld en kwam er ook een initiatief van DeA met het plan om hier 3 windturbines te plaatsen. Het concept is toen aan de inwoners van Apeldoorn voorgelegd ter inspraak, waarop vele reacties zijn gekomen. De gemeenteraad heeft in 2017 onderzoek laten doen naar de (on)mogelijkheden van windenergie en op basis daarvan heeft de raad besloten dat er op Beekbergsebroek geen ruimte is voor windturbines.

In de gebiedsvisie die nu op 1 maart is vastgesteld, zijn de thema’s die in 2015 zijn vastgesteld (natuur/landschap, recreatie, duurzame energie), overeind gebleven en zijn de volgende zaken eraan toegevoegd: Kavelruil, picknickplaatsen, hondenuitlaatplekken, sportparcours en een extra grondstrook voor natuurcompensatie. De toevoeging van de extra grondstrook voor natuurcompensatie brengt wel € 240.000 kosten met zich mee, maar levert circa 2 miljoen euro provinciale subsidie op en vormt een verbinding met het Beekbergerwoud.

De PvdA staat achter deze gebiedsvisie van kleinschalig agrarisch landschap, actieve recreatie en duurzame energie, waarbij voorwaarden zijn gesteld dat het verkeer niet substantieel mag toenemen en de recreatiedruk laag blijft. Het vormt een mooi ‘uitloopgebied’ voor de Maten.

Tijdens de behandeling van deze gebiedsvisie werd er ook nog voorstellen gedaan dit gebied te benutten voor (intensieve) woningbouw. Wij zijn echter tegen een vinex-wijk in de weilanden buiten de snelwegen en ver van de voorzieningen die de stad biedt. Wij zijn voor woningbouw en dan vooral sociale woningbouw en het middensegment, zodat er ook weer doorstroming zal plaatsvinden, maar dan wel gewoon in de bestaande wijken en dorpen. Er is nog voldoende ruimte binnen de snelwegen om dit te realiseren. Aan huidige plannen (bestemmingsplannen) is er al gepland voor 2.500 woningen en aan overige mogelijkheden nog eens 2.500. Dit is nog exclusief functieverandering van gebouwen en sloop van bestaand vastgoed om ruimte te maken voor woningbouw. Waar wij zeker tegen zijn is de mooie plekken in de stad alleen te reserveren voor dure woningen en villa’s en de sociale huurwoningen en goedkopere bouw bij elkaar te concentreren (en zeker niet in een vinex-wijk in de weilanden, ver van de voorzieningen). Helaas ging het de laatste tijd steeds meer die kant op, denk maar aan Vlijtsepark, waarin nu alleen het dure segment staat gepland en groot Zonnehoeve, waar de raad een eerder voorgenomen besluit om rijtjeswoningen toe te staan heeft ingetrokken en waar nu ook alleen villa’s gebouwd mogen worden.

Ook de komende periode zullen we blijven inzetten op realisatie van sociale huurwoningen en middensegment in alle wijken en buurten, zodat er diversiteit ontstaat en ieder verzekerd kan zijn van gelijke kansen op betaalbaar en goed wonen in Apeldoorn. De verdeling sociale huur / middensegment / duur segment zal wat de PvdA betreft niet een percentage over de hele gemeente moeten zijn, maar per wijk, buurt en project moeten gelden.

Er valt dus de komende 10 jaar nog voldoende te bouwen zijn binnen de snelwegen en de PvdA zal zich voluit inzetten dat de gemeentelijke visie “comfortabele gezinsstad” voor alle inkomens zal gelden, dus overal rekening houden met sociale woningbouw en midden-segment.

Ties Stam
Vice Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor