Fouten in Apeldoornse bijstandsuitkeringen?

Door Martine Berends op 30 maart 2021

Afgelopen maandag 29 maart berichtte de NOS over een fout bij ruim 200 gemeenten dat er bij bijstandontvangers met schulden beslag gelegd is op meer geld dan wettelijk mag. Het gaat om tientallen euro’s per maand. Voor iemand in de bijstand is dit veel geld. Tussen 10.000 en 15.000 bijstandsgerechtigden zijn op deze manier geraakt. Een zeer kwetsbare groep komt hierdoor in de financiële problemen. Lees hier het artikel.

De beroepsvereniging van deurwaarders KBvG verzoekt haar leden om het te veel geïnde geld terug te storten naar de gedupeerden. Maar geld dat deurwaarders al hebben doorbetaald aan schuldeisers hoeven ze niet terug te vragen. Daardoor lijkt het erop dat duizenden mensen hun geld niet terugkrijgen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van D66 en PvdA de volgende actualiteit vragen welke zij aan het college van B&W zullen stellen tijdens de raadsvergadering van 1 april a.s.

1. Is bekend of deze fout ook is gemaakt in Apeldoorn? Zo niet, welke preventieve maatregelen gaat onze gemeente nemen om deze fout te voorkomen?
2. Zo ja, hoeveel bijstandsgerechtigden zijn hierdoor getroffen en wat gaat onze gemeente doen om deze fout te herstellen?
3. Zijn hieronder ook bijstandgerechtigden die het bedrag niet c.q. niet volledig hebben teruggekregen en welke stappen kan de gemeente ondernemen om ervoor te zorgen dat deze mensen toch het volledige bedrag terug krijgen?
4. Een van de adviezen die worden gegeven is: “Laat gemeenten 5 procent van het totaal inkomen afdragen.” Hiermee wordt veel ellende voorkomen. Is de wethouder bereid om dit advies in overweging te nemen?
We zijn benieuwd naar de antwoorden.

Namens de fracties van de PvdA, Martine Berends, en D66, Luz Maria Camacho

Martine Berends

Martine Berends is sinds 2017 actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Daarvoor heeft zij zich 6 jaar ingezet voor de afdeling als secretaris van het bestuur. Martine richt zich met name op de ‘harde portefeuilles’ zoals ruimtelijke ontwikkeling, duurzaamheid, wonen en veiligheid. Namens de PvdA nam zij deel aan de raadswerkgroep Energietransitie. In het dagelijks

Meer over Martine Berends

Waar ben je naar op zoek?