Budgetplafond bereikt, jeugdzorg stopgezet?

Door Chris Schouten op 11 juni 2020

PvdA Apeldoorn heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over het vermeend bereiken van het budgetplafond in de jeugdzorg en daarmee stopzetten van de zorg aan jeugdigen in Apeldoorn. In de Meerjaren Programma Begroting 2020-2023 (MPB) heeft het college namelijk budgetplafonds op terrein van zorg aan jeugdigen aangekondigd (zie p. 399): “Wij voeren een budgetplafond in. Hierbij is het delen van de financiële verantwoordelijkheid met aanbieders en het vergroten van de financiële beheersbaarheid mede het oogmerk. En ook willen we hierdoor de uitgaven terugdringen. Overigens overwegen we om ook met ene budgetplafond voor Beschermd Wonen (Wmo) te gaan werken. Hierover gaan we met regio-gemeenten in gesprek, dit besluit moet regionaal worden genomen (voor Jeugd geld dit niet). ” Met daarbij de kanttekening: “Of de ingeschatte bezuiniging zich daadwerkelijk voordoet zullen we nauwgezet volgen. Dit hangt onder meer samen met de vraag of budgetplafonds daadwerkelijk worden gehandhaafd en de vraag of er druk ontstaat op andere zorgvormen. De ervaringen van andere gemeenten met budgetplafonds zijn wisselend.”

Er bereiken ons nu geluiden uit het veld dat diverse grote en kleine instellingen de ‘opdracht’ hebben gekregen geen hulp meer te bieden vanwege het budgetplafond. Dit leidt bij onze fractie tot de volgende vragen die we het college van B&W voorleggen:

1. Hoeveel jeugdzorgaanbieders zijn inmiddels de wacht aan gezet, i.c. mogen geen hulp meer bieden?
  2. Hoeveel is dit aantal percentueel van alle jeugdzorgaanbieders?
  3. Is er hierdoor sprake van een wachtlijst? En zo ja, hoeveel kinderen betreft het? En zo ja, wat is het college voornemens te doen aan deze wachtlijst? NB. Het is begin juni!
  4. Is er sprake van het stop zetten van reeds ingezette trajecten? En zo ja, is het college hiertoe bevoegd?

De PvdA-fractie ziet de antwoorden graag spoedig tegemoet.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten