Door Marga Jonkman op 23 februari 2016

Blijvend aandacht voor cliënten en medewerkers Verian

In de afgelopen maanden zijn we geconfronteerd met een discussie over en met de huishoudelijk medewerkers van Verian.

Wat is er aan de hand?
In de afgelopen jaren zijn de werkzaamheden van de Verian medewerkers steeds veranderd. Sommigen van hen waren ooit gezinshulpen, sommige huishoudelijk hulpen en anderen hadden weer net een  iets bredere taak. Door de aanscherping van de WMO, dat wat wel en niet meer door de gemeente vergoed wordt en de bezuinigingen vanuit het Rijk is men in de knel gekomen. De taken worden steeds smaller en beperken zich tot eenvoudig HH hulp (HH1) of ietsje meer (HH2).

In overleg met de zorgaanbieders (Verian en anderen) zijn de tarieven voor HH hulp 1 en 2 vastgesteld. Apeldoorn betaalt niet het hoogste tarief, maar zeker ook niet het laagste. De zorgaanbieders hebben hun handtekening onder de raamovereenkomst van de gemeente gezet. Zij wisten waar ze aan begonnen.

Een belangrijke voorwaarde van de gemeente is dat de HH medewerkers betaald moeten worden volgens cao-norm. Dat was voor Verian niet meer vol te houden omdat vele medewerkers al lang in dienst zijn en in hogere schalen zijn ingedeeld. Daarnaast zeggen zij met de tarieven sowieso niet meer uit te komen op cao-niveau. Vele medewerkers werden in loonschaal teruggezet en gingen hierover (m.b.v. de FNV) in protest. Zij kregen gelijk van de rechter. Uiteindelijk leidde dit tot een opzegging van het contract van Verian met de gemeente per 1-6-2016. Zij gooiden de handdoek in de ring. Andere aanbieders kunnen het wel redden met de tarieven die de gemeente betaalt.

De grootste zorg van de gemeenteraad is uiteraard de zorg voor de mensen die dat nodig hebben; de cliënten. Hulpeloze mensen die om al dat gedoe niet gevraagd hebben. Maar eerlijk is eerlijk; ook om de huishoudelijk medewerkers die al zoveel jaar een ongelooflijk trouwe inzet hebben bij de mensen waarvoor ze werken. Mensen met het hart op de goede plek.

De inzet van de PvdA Apeldoorn
De inzet van de PvdA is geweest om de medewerkers hun verhaal te laten doen, keer op keer bij de gemeenteraadsleden in klein verband en in een PMA, om duidelijkheid te krijgen wat er nu aan de hand is, of we redelijke tarieven betalen (actualiteitsvragen PvdA) en of er nog mogelijkheden voor hen zijn. Voor en achter de schermen.

Maar ook; hoe krijgen we toekomstbestendige brede functies, de zogenaamde combinatiefuncties; HH medewerkers 2.0. Hierover ben ik in overleg gegaan met tweede kamerlid Otwin van Dijk en heb ik een oproep gedaan aan de partijen in de gemeenteraad die ook landelijk vertegenwoordigd zijn om dat zelfde te doen met hun tweede kamerlid. In principe zou het mogelijk zijn om de combinatiefuncties te realiseren maar dan zullen ook de zorgverzekeraars over de brug moeten komen. Het scheelt hen namelijk kosten die ze aan de PV (persoonlijke verzorging) moeten betalen. Dit proces loopt nog, maar is waarschijnlijk niet voor 2017 gereed. Te laat voor een aantal medewerkers van Verian die dit graag willen oppakken. Verian is nu in gesprek met Gelder zorg. Ik hoop dat ze er voor een groot deel uitkomen.

De PvdA Apeldoorn blijft zich inzetten voor toegankelijke en betaalbare zorg voor mensen die dat nodig hebben en voldoende, conform de cao betaald werk voor de huishoudelijke medewerkers. Deze onderwerpen; goede, betaalbare zorg en werkgelegenheid, gaan de PvdA aan het hart.

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Met betrekking tot de cliënten en medewerkers van Verian stelde de PvdA Apeldoorn de afgelopen periode de volgende vragen aan het college van B&W:

1) Schriftelijke vragen van ChristenUnie en PvdA inzake werkgelegenheid in de zorg (vragen oktober 2014 – beantwoording november 2014)

2) Schriftelijke vragen PvdA ChristenUnie en GroenLinks inzake werknemers Verian (vragen december 2014 – beantwoording januari 2015)

3) Actualiteitsvragen PvdA inzake conflict thuiszorgmedewerkers en werkgever Verian (januari 2015)

4) Actualiteitsvragen PvdA stand van zaken ontslagen huishoudelijke hulp Verian (februari 2016) Zie ook het artikel in De Stentor hierover.

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman