Door Chris Schouten op 15 november 2014

Motie kind in bad houden

Tijdens de beraadslagingen over de Meerjaren Programma Begroting (MPB) 2015-2018 heeft de PvdA-fractie bij monde van Chris Schouten een motie ingebracht met de titel ‘Kind in bad houden’.

De motie betreft de bezuinigingen op het jongerenwerk waartoe in 2011 is besloten en die nu tot effectuering komen. Toen was nog geen sprake van het onderbrengen van de jeugdzorg bij de gemeenten.

Welzijn-/zorgsorganisaties Stimenz en Don Bosco hebben eerder  in een Politieke Markt betoogd dat zij door deze bezuinigingen respectievelijk twee en één FTE aan jongerenwerkers moeten laten gaan.

De PvdA is van mening dat nu de zorgcontinuïteit in het geding is. Wij willen het kind niet met badwater weggooien. Zeker niet omdat het nieuwe jeugdbeleid (JUMP) waartoe volgend jaar zal worden besloten om veel preventief jeugd- en jongerenwerk zal vragen.

Effectuering van dit besluit lijkt dus contraproductief te werken op de nu ingeslagen koers die de nadruk legt op preventie. Preventie is van groot belang voor een effectief jeugd- en jongerenbeleid.

Daarom heeft de PvdA (en mede-indiener SGP) erbij het College op aangedrongen om ”met de betrokken organisaties in gesprek te gaan over mogelijkheden voor overbruggingsmaatregelen, zodanig dat een en ander kan worden betrokken bij de integrale bespreking van het preventieve jeugdbeleid dat in de loop van dit jaar aan de orde is. En de gemeenteraad daarover te informeren. “

Wethouder Blokhuis gaf aan een  ’positieve grondhouding’ te willen aannemen ten aanzien van de motie en het gesprek met de organisaties hierover te willen aangaan.

De fractie zal ten aanzien van het verloop van het gesprek en de uitkomst de vinger aan de pols houden.

Chris Schouten

Bekijk de motie kind in bad houden.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten