Door Marga Jonkman op 5 juni 2017

Lokale democratie; Luisteren, wikken en wegen. En een besluit nemen.

Wat me opviel in de voorjaarsnota is de beschrijving dat het overgrote deel van de bevolking tevreden is met de democratie. Er is veel belangstelling voor de politieke debatten. We zien dat ook in Apeldoorn de cursus politiek actief druk wordt bezocht. Maar er is minder vertrouwen in de politici; “politici luisteren niet, zijn weinig daadkrachtig, de burgers zijn ontevreden over het beleid en ze hebben te weinig inspraak”. Er is in Nederland een angstige en boze onderstroom. Mensen die bezorgd zijn over hun slechte positie op de arbeidsmarkt, inkomen, veiligheid en zorg. Met Nederland als geheel gaat het weer goed, maar met een deel van de bevolking niet. Daar moeten we scherp op blijven. Daarnaast zijn er lokaal nog zogenaamde gevoelige dossiers die spelen, waarbij de meningen van verschillende groepen bewoners uiteen lopen; vliegveld Teuge, het AZC, fietspad Epe-Apeldoorn, parkeren Berg & Bos, windmolens, ontsluiting Zevenhuizen-Zuidbroek etc.

Mensen willen serieus genomen worden, willen dat afspraken nagekomen worden en willen uitleg waarom we doen wat we doen. Zij willen procedurele rechtvaardigheid, dat is zoiets als: een goede bejegening, een dienstbare opstelling, luisteren, serieus worden genomen, een gedegen afweging waarbij alle betrokkenen zijn gehoord, afspraken nakomen en uitleg geven waarom we iets doen en besluiten worden genomen.

Het is altijd de bedoeling geweest van de nieuwe manier van vergaderen in Apeldoorn (Politieke Markt Apeldoorn) om laagdrempelig te zijn, gericht op informeel contact, open en transparant te zijn. De wijkraden werken hard en vaak zeer consciëntieus. Maar vertegenwoordigen zij ook daadwerkelijk de grote gemene deler van hun wijk of dorp? Is er wel een gemene deler? Of moeten we nog meer aan de slag met de actiegroepen? Momenteel is er een groep raadsleden bezig met het opnieuw bekijken hoe we burgers optimaal kunnen laten participeren en ik hoop en verwacht dat daar een mooi nieuwe manier van burgerparticipatie uit komt.

In ieder geval zal de PvdA Apeldoorn een luisterend oor hebben voor een ieder die bij ons aanklopt, gaan wij de stad en de dorpen in om te horen wat er leeft en leggen wij keer op keer uit (op social media en in de pers) wat onze overwegingen zijn geweest om een bepaald besluit te ondersteunen of niet. Of om even te wachten tot onderzoeken zijn afgerond om onze mening te onderbouwen of juist aan te passen. Wij nemen onze inwoners serieus en wij luisteren naar hen. En natuurlijk gaat er wel eens wat mis, wij zijn raadsleden die dit naast onze drukke baan doen en kunnen niet overal tegelijk zijn. En soms wordt er een besluit genomen waar groep inwoners A blij mee is en groep inwoners B niet. Dat is niet te voorkomen.

Wat ik vaak merk is dat wij als fractie denken dat uitleggen waarom we een bepaald standpunt innemen, bijv. op de website, onze inwoners voldoende informeert. Maar die uitleg zal ook herhaald moeten worden. Een voorbeeld van de laatste week is dat een PvdA-lid ons vroeg wat wij eigenlijk deden voor kinderen in armoede (de extra Kleinsma-gelden). Dat heeft uiteraard veel publiciteit gekregen en er is ook uitleg over geweest op de website en in de koerier. Het was echter een goede opmerking, daar leren wij van. Want wij dachten dat iedereen wel wist hoe hard we daaraan gewerkt hebben en hoe goed dit is gegaan. Maar dat blijkt niet altijd het geval. We moeten dus meer energie steken in vertellen waar we mee bezig zijn en goed blijven uitleggen waarom we welke keuzes maken.

Het is niet voor niets dat ik regelmatig oproep: kom met uw vragen, opmerkingen en bedenkingen. Wees welkom in vergaderingen of nodig ons uit voor een werkbezoek. Wij komen graag.

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Fractie PvdA Apeldoorn
Voor algemene informatie kunt u bellen met telefoonnummer 055-5801115 op maandag en donderdag tussen 9.00 en 12.00. Onze fractie assistent Natascha van den Berg staat u graag te woord. U kunt ons vanzelfsprekend ook een e-mail sturen. Voor algemene vragen kunt u uw e-mail richten aan e-mailadres [email protected]. Onze fractievoorzitter is Marga Jonkman.

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman