Door Tom Brands op 14 juni 2017

Lokaal en landelijk

Dat de PvdA in 2012 verantwoordelijkheid heeft genomen door te regeren, water bij de wijn te doen en daarna genadeloos is afgestraft door de kiezer, heeft een diepe indruk gemaakt op de partijen die nu proberen een nieuwe regering te vormen. Blijf bij je idealen en standpunten, want anders… Een les die de PvdA met een historisch verlies heeft moeten leren. Helaas betekent dit ook dat ze er in Den Haag nu niet uit komen. En nu wordt opnieuw naar de PvdA gekeken. Maar los van dat wij een les hebben geleerd, is het met zo’n nederlaag uitgesloten om te gaan regeren.  Tja, het blijft lastig om bij zo’n versplinterd resultaat waarbij elke partij vasthoudt aan haar uitgangspunten, tot een meerderheidskabinet te komen. We gaan het meemaken of ze er op korte termijn toch uitkomen in het Haagse of dat er een impasse ontstaat en nieuwe verkiezingen in het najaar worden gehouden. Spannend.

Lokaal ligt dat anders. Al een aantal periodes wordt Apeldoorn bestuurd door brede coalities van 5 of soms wel 6 partijen met collegiaal bestuur, die relatief snel tot stand kwamen. Hier zijn we wel gewend aan een groot aantal partijen in de gemeenteraad en het college. En dat gaat eigenlijk heel goed. Ook voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar is het weer afwachten hoeveel partijen gaan meedoen en uiteindelijk zetels gaan krijgen. Wij gaan in ieder geval ons best doen om, en hopelijk veert het vertrouwen in de partij landelijk weer op, een flink aantal Apeldoornse zetels te behalen.

In Apeldoorn staat op dit moment de voorjaarsnota in de actualiteit. Overuren draaien voor de fractie en de wethouder. De voorjaarsnota en de MeerjarenProgrammaBegroting zijn toch wel de momenten in het jaar waarop je het verschil kunt maken.  Johan geeft aan welke rode accenten hij en de fractie trachten aan te brengen. Marga gaat in op de rol van de gemeenteraad. Tegenstrijdige belangen en het algemeen belang tegen elkaar afwegen en daarna een besluit nemen. Waarbij de kans groot is dat niet elke stakeholder in de desbetreffende casus blij is met dat besluit. Het is inherent aan het nemen van besluiten waarbij er meerdere belangen spelen. Maar het is in veel dossiers, projecten en beleid nodig: Het nemen van een besluit. Dat verschaft duidelijkheid. En dat is één van de rollen van de gemeenteraad.

Als bestuur zijn we erg druk met de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen die plaatsvinden op 21 maart 2018. Er wordt gewerkt aan een verkiezingsprogramma, een plan voor de campagne en de kandidaatstellingscommissie voert gesprekken met partijgenoten die belangstelling hebben getoond voor het raadlidmaatschap. Tijdens de algemene ledenvergadering van 1 november komt het tot een climax waarbij we de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vaststellen. Uw input voor ons verkiezingsprogramma is uiteraard zeer welkom! Neem gerust contact op met mij of Marga Jonkman.

Nog even een korte terugblik: Op 27 maart hebben we een goede en bovendien ook gezellige ledenvergadering gehad. Het vond plaats in Ons Honk bij Zuid doet Samen en Maarten van den Bos hield een boeiend betoog. Ook hebben we ons bestuur versterkt met Jan, Corine en Guillermo. Daar ben ik blij mee, want vele handen maken licht werk. We kregen veel positieve reacties na deze ALV over enerzijds de locatie en anderzijds het inhoudelijke programma. Dat gaan we dus vaker doen! Onlangs vond ook onze traditionele 1 mei viering plaats, dit maal in SamSam. Europarlementariër Paul Tang vertelde ons over zijn visie op de sociaaldemocratie anno nu en dat deze in feite niet is veranderd ten opzichte van voorgaande generaties. Het gaat bij mensen nog steeds om een baan, betaalbaar wonen, goede en betaalbare zorg, goed onderwijs voor hun kinderen en een veilige woon- en leefomgeving. En natuurlijk oog voor de toekomst, duurzaamheid. Voor al die punten moet de PvdA zich hard blijven maken en ook uitdragen dat we daar voor staan en gaan. En tijdens de 1 mei viering hebben wij ook ons lid van het jaar bekend gemaakt: Jolanda Reitsma! Jolanda, nogmaals gefeliciteerd!

Weer terug naar het heden. Ik wil u graag attent maken op de bijeenkomst van vanavond: De Social Club bij Real-X op de Zwitsal aan de Vlijtseweg. Deze organiseren we voor de 3e keer. Alle Apeldoornse PvdA leden zijn welkom! En bovendien, neem gerust mensen (die geen lid zijn) mee om ze kennis te laten maken met de PvdA én voor een gezellige avond. Wees welkom!

Nog een paar weken en het ‘zomerreces’ is daar. Geen vergaderingen van de gemeenteraad en alles staat op een laag pitje. Maar ondertussen werken wij wel door aan het verkiezingsprogramma, de campagnestrategie en willen we dit najaar weer een Tafel van 10 discussiebijeenkomst organiseren.  Als laatste wil ik u graag wijzen op onze website waar regelmatig artikelen verschijnen van onze fractie. Ook daar zegt Marga wat over in haar bijdrage. Mijn advies: Check regelmatig even apeldoorn.pvda.nl om op de hoogte te blijven van waar onze politici zich voor inzetten.

Voor nu, hopelijk zie ik u vanavond bij de Social Club @ Real-X en wil ik u bij deze alvast een prettige zomerperiode wensen.

Tom Brands
Voorzitter bestuur/afdeling PvdA Apeldoorn

Tom Brands

Bekijk hier het profiel van Tom op de website van Waterschap Vallei en Veluwe. Tom (1984) is een geboren en getogen in Apeldoorn en woont samen met zijn vrouw Annemyn in Ugchelen. Groeide op in de wijk De Maten en heeft daarna een aantal jaar in het centrum van Apeldoorn gewoond. Heeft ruimtelijke ordening en