Door Marga Jonkman op 17 mei 2017

Kindertelefoon krijgt steun

Afgelopen week heeft de PvdA Apeldoorn een oproep aan onze landelijke tweede Kamerfractie (Henk Nijboer) gesteund. Hierin wordt gevraagd om de kindertelefoon te helpen. Dit omdat zij door gefragmenteerde en onduidelijke financiering verloren dreigde te gaan. Vanmiddag heeft staatssecretaris van Rijn een brief gestuurd naar de Tweede Kamer, waarin hij uitspreekt de Kindertelefoon te gaan helpen en dit probleem op te lossen. Dit naar aanleiding van de signalen over onze brief en andere onrust. Goed nieuws dus!

Brief aan Tweede Kamerfractie van de Partij van de Arbeid

Beste fractie,

De Kindertelefoon dreigt ten onder te gaan en de tijd dringt! Sinds 1979 biedt dit instituut aan jeugd van 8 tot 18 jaar eerste hulp bij kinderellende, van liefdesverdriet tot pesten, van een strenge doch niet rechtvaardige leerkracht tot seksueel misbruik. In 2016 pakte de Kindertelefoon 540.000 telefoontjes aan, handelde 80.000 chatverzoeken af en kende per dag 8.000 forumdeelnemers.

Op dit moment verkeert de Kindertelefoon echter in zwaar weer. De organisatie is bang in de financiële problemen te komen nu het met alle gemeenten moet onderhandelen over de betaling voor de diensten. Dat moet vanaf 2018 vanwege het aflopen van een overgangsregeling. Ons is gebleken dat slechts een handvol gemeenten tot nu toe over de brug komt. Die constructie is dus tijdrovend en onzeker. De directeur luidde zelf ook de noodklok: “Als dit niet voor juni opgelost wordt, moet ik per 1 juli alle medewerkers ontslag aanzeggen.”

Gelukkig zien wij allemaal de ernst van deze zaak in, getuige de vragen die namens jullie fractie gesteld zijn aan de staatssecretaris. Helaas heeft hij meer tijd nodig om deze vragen te beantwoorden, maar die tijd is er niet meer! De Kindertelefoon moet snel gered worden, en dat kunnen we als gemeenten niet alleen. Daar is landelijke hulp bij nodig. Help ons de Kindertelefoon te helpen.

Wij hopen dan ook dat jullie je gaan inzetten om tijdig, het liefst vandaag nog, een landelijke en structurele oplossing te vinden. Het is vijf voor twaalf en de onrust is groot. Geen kind is daarmee geholpen.

Laten we samen zorgen voor het voortbestaan van dit onmisbare instituut.

Rode groet,

Namens 28 PvdA afdelingen in het land

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder