Door Privé: Ties Stam op 18 maart 2017

Een harde slag, maar niet verslagen!

Na deze rampzalig verlopen verkiezingen, hebben we allemaal een paar dagen nodig gehad om dit te verwerken. Ik had wel gerekend op een flink verlies, maar zo’n keiharde afstraffing voelt onverdiend aan voor ons. Deze slag hebben we verloren, maar daarom zijn we nog niet verslagen!

Door deze nederlaag zullen we niet in een hoekje gaan zitten pruilen, maar dit maakt ons juist strijdbaar. Wij gaan niet verder met een ‘Calimero-gevoel’, maar meer als Asterix en Obelix (of is het Asscherix en Obelix?), “Een kleinere linkse partij die moedig weerstand blijft bieden aan de rechtse veroveraars” …… Alleen moeten we nu nog even het juiste toverdrankje vinden.

We hebben nog een overeenkomst met het kleine Gallische dorpje; Als er geen tegenstanders meer zijn, knokken we elkaar de tent wel uit. Het nadeel is, dat dit niet binnen onze eigen omheining blijft, maar breed uitgemeten in het nieuws komt. De eerste teleurgestelde aspirant-kamerleden hebben zich al gemeld, na eerst jarenlang mee te hebben gedaan aan wat ze nu verfoeien. Ongetwijfeld zullen er de komende tijd wel weer wat partij-mastodonten voor de microfoons worden gesleept, die weten te vertellen wat er allemaal fout is gedaan.

Dit zullen we over ons heen moeten laten komen, maar zelf zullen we na moeten gaan hoe we de toekomst zien. Wel leren van fouten die gemaakt zijn, maar bovenal trouw blijven aan de sociaal-democratische waarden waar we voor staan. Ons realiseren dat onze achterban nu eenmaal sterke idealen heeft, waar we trots op moeten zijn. Een middenpartij heeft een aanhang waar een compromis, met een klein beetje naar links of naar rechts, niet veel uitmaakt. Een partij met sterke idealen, is daar veel gevoeliger voor. Voor regeren samen met de VVD hebben we een hoge prijs betaald, maar wat als we dat niet gedaan zouden hebben? Wat is er bereikt, wat anders niet het geval zou zijn geweest?

• Verhoging jeugdloon
  • 125.000 arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking
  • 100 miljoen per jaar (structureel) voor kinderen die in armoede leven
  • Etc.

Ik ben er trots op dat we het landsbelang boven het eigen partijbelang hebben gesteld, ook al betalen we daar een hoge prijs voor. Maar er valt nog veel te doen en daar blijven we ons voor inzetten, ook (en misschien wel vooral) lokaal. Met een nieuw elan en op zoek naar een nieuwe aanpak, waarmee we onze achterban weer aan ons weten te binden, met behoud van onze sociaal-democratische idealen. Niet zoals sommige partijen op zoek naar specifieke doelgroepen en de uitgangspunten daarop afstemmen om stemmen te verzamelen, maar vanuit onze overtuiging. Een moderne westerse democratie kan niet zonder een sociaal-democratische stroming. Wij zullen daar voor blijven strijden!

Op weg naar een herrijzenis bij de gemeenteraadsverkiezing over een jaar.

Met rooie groet,

Ties Stam
Vice Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam