Door Redactie op 21 november 2016

PvdA Apeldoorn stelt schriftelijke vragen m.b.t. ongewenste stijging huurlasten voor mensen met een minimum inkomen

Landelijk kregen huurders met een laag inkomen vanaf 1 juli 2016 wederom te maken met een huurverhoging. De PvdA Apeldoorn wil weten wat de effecten hiervan zijn voor de Apeldoornse huurders met een minimum inkomen. Door de gestegen huren is de kans aanwezig dat hun huur boven de huurtoeslaggrens komt en dat daarmee de huurtoeslag vervalt. De PvdA Apeldoorn hecht aan een solide sociaal vangnet voor hen die daar in onze samenleving op zijn aangewezen.

1. Kan het college aangeven om hoeveel Apeldoornse huurders met een minimum inkomen het gaat die door deze landelijke huurverhoging boven de huurtoeslaggrens vallen?

2. Welke afspraken zijn er met de woningcorporaties gemaakt om dit probleem op te lossen?

3. Is het college bekend met de regeling in de Gemeente Amsterdam waarbij inwoners met een laag inkomen worden gecompenseerd als ze een relatief hoge huur hebben?

4. Is het college bereid te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om deze regeling zonodig in de Gemeente Apeldoorn toe te passen?

5. Kan het college bij benadering aangeven om welk jaarlijks totaalbedrag in de begroting het zou gaan wanneer men de Amsterdamse regeling toepast op de Apeldoornse situatie?

Ilse de Graaf en Marga Jonkman
Namens de fractie van de PvdA Apeldoorn

Redactie

De redactie van de website van de PvdA Apeldoorn. Ik wil contact met de PvdA Apeldoorn Contactinformatie vindt u hier.

Meer over Redactie

Waar ben je naar op zoek?