Door Chris Schouten op 2 december 2016

In De Maten verdwijnen hoogspanningskabels te zijner tijd onder de grond

Bij de behandeling van de Meerjarenprogrammabegroting 2017-2020’ diende de PvdA-fractie een de motie Revitalisering (z)onder hoogspanning in. De motie luidde als volgt:

Overwegende dat,

• de rijksoverheid een landelijke regeling voorbereidt voor de financiering van het ondergronds brengen van hoogspanningskabels,
  • deze landelijke regeling in 2017 zou moeten ingaan,
  • in de MPB 2017-2020 (p.39) wordt gesproken wordt over ‘diverse revitaliseringsprojecten en sociale projecten’ die in wijk De Maten worden opgepakt,
  • zich in deze wijk bovengrondse hoogspanningskabels bevinden,
  • ondanks dat onderzoeksrapporten niet onomstotelijk hebben vastgesteld dat deze van invloed zijn op de gezondheid,
  • onderzoeksrapporten dus ook niet hebben vastgesteld dat deze niet van invloed zijn,
  • het uit voorzorg wenselijk is deze kabels ondergronds te brengen,
  • dit past binnen doelstelling 3 van programma 3, Openbare Ruimte, steronderwerp 3.2, te weten: in stand houden van de basiskwaliteit van de openbare infrastructuur m.b.t. functionaliteit, veiligheid, uitstraling en kosten,
  • in het licht van een efficiënte inzet van schaarse middelen het wijs is bij revitaliseringsprojecten  – voor zover van toepassing – de hierboven genoemde landelijke regeling te betrekken,

Verzoekt het college:

• bij de planning van de revitaliseringsprojecten in de wijk De Maten, te anticiperen op de nieuwe regeling van het rijk voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels die volgens planning in 2017 zal ingaan.

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie heb  ik een korte toelichting op de motie gegeven.

De ChristenUnie stelde vervolgens vragen over de gezondheidsrapporten. Kern: er bestaan geen rapporten die onomstotelijk vaststellen dat wonen in de buurt van bovengrondse hoogspanningskabels ongezond is. Dus waarom het College oproepen tot anticiperen?

Wat ChristenUnie niet aangaf, was dat het tegendeel ook niet is vastgesteld. Vandaar dat de PvdA kiest om uit voorzorg deze kabels ondergronds te brengen.

CDA stelde vraagtekens bij het rekening houden met een landelijke regeling waarvan wij de inhoud nog niet kennen. Daarbij ging zij eraan voorbij dat wel zeker is dát er op korte termijn een dergelijke regeling komt.

Belangrijk in deze motie was de koppeling tussen twee zaken:

1. het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels; en
  2. de projecten die tot verbetering van de wijk De Maten moeten leiden.

Regeren is vooruitzien. Dus als de gemeente in de Maten aan de slag gaat, dan kan zij maar beter rekening houden met het te zijner tijd ondergronds brengen van de hoogspanningskabels. Desinvesteringen kunnen we hierdoor  voorkomen. College en Raad waren hier wel gevoelig voor.

De motie dwong de fracties nu al kleur te bekennen: voor of tegen het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels in de wijk De Maten. De stemming had als resultaat dat met uitzondering van de Verenigde Senioren Partij (VSP) de gehele gemeenteraad instemde met deze motie. Opmerkelijk aan de stemming was dat de VSP het blijkbaar niet de moeite waard vond om haar afwijkende stemgedrag toe te lichten.

Met het aannemen van deze motie is het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels in de wijk De Maten weer een stukje dichterbij gekomen. Wordt vervolgd.

Chris Schouten,

Raadslid fractie PvdA

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook